23
تیر
1398
محتوای همورا
محتوای همورا
اصطلاحات مهم در هتل‌ها (قسمت دوم)

با زبان خانه‌داری هتل‌ها، آشنا شوید

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

در قسمت پیشین این مقاله از مهم‌ترین اصطلاحات هتل‌ها گفتیم که در زمان رزرو اتاق و انتخاب خدمات برایتان کاربرد خواهد داشت. در این قسمت از مهم‌ترین اصطلاحاتی بخوانید که در زمان حضورتان در هتل برایتان کاربرد دارد و پرسنل هتل با این اصطلاحات درباره وضعیت اتاق شما، با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

خانه‌داری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هتل است و اصطلاحاتی که در این بخش از هتل رایج می‌باشد، وضعیت اتاق شما را شرح می‌دهد. مثلا اتاقی که نیاز به تمیز شدن دارد با اتاقی که وسیله‌ای در آن خراب شده و باید تعمیر شود، متفاوت است و اصطلاح خاصی برای توضیح آن به کار می‌رود. آگاهی به اصطلاحات و البته قوانین جاری در بخش خانه‌داری هتل‌ها، شما را مسافری حرفه‌ای جلوه می‌دهد و کمک‌تان می‌کند تا بیشتر از سفرتان لذت ببرید.

 

در خانه‌داری هتل‌ها چه می‌گذرد؟

هر هتل از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده و خانه‌‎داری به نوعی قلب آن محسوب می‌شود. اگر اتاق شما تمیز است، به‌موقع سرویس‌هایی که می‌خواهید را دریافت می‌کنید و یا در زمان بروز مشکل، فردی به سرعت خودش را به شما می‌رساند، یعنی قلب آن هتل به‌خوبی کار می‌کند.

بیشتر وسایلی که مهمانان به آن نیاز دارند در اختیار بخش خانه‌داری است و خانه‌دار برخی وسایل را با صلاحدید خود و برخی را تنها در صورت تایید بخش پذیرشگری، می‌تواند در اختیار مهمان هتل قرار دهد.

وسایل رایگان در هتل

بیشتر اقلام و وسایلی که مهمان هتل به آنها نیاز دارد، در اختیار بخش خانه‌داری است

بخش خانه‌داری هتل موظف به نگه‌داری، تمیز کردن، گزارش دادن وضعیت اتاق‌ها و ارائه خدمات به مهمانان هتل است. این بخش دارای یک فرم گزارش‌دهی به‌نام Housekeeping Status report می‌باشد که در آن وضعیت اتاق‌ها را با اصطلاحاتی مشخص می‌کند. در ادامه بیشتر درباره این اصطلاحات بخوانید.

 

اصطلاحات وضعیت اتا‌ق‌های اتاق

هر اتاق با توجه به وضعیتی که دارد برای کارمندان بخش خانه‌داری، با یک اصطلاح خاص شناخته می‌‌شود که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

  • اتاق خالی یا (VAC (Vacant
    به اتاق هتلی گفته می‌شود که خالی و آماده پذیرایی از مهمان است. سیستم‌ و لوازم این اتاق‌ باید بدون مشکل  و تخت و وسایل کاملا تمیز و مرتب شده باشند.

  • اتاق اشغال شده یا (OCC (Occupied
    اتاقی که مهمان به آن وارد شده و لوازمش را در آن قرار داده است، در فرم خانه‌داری، «اتاق اشغال شده» ثبت می‌شود. در این شرایط خانه‌دار موظف است اگر مهمان برگه درخواست نظافت را در پشت در قرار داد، برای نظافت مراجعه کند.
    خدمات خانه داری در هتلدر طول مدت اقامت در هتل، بنابر درخواست مهمان اتاق تمیز و مرتب می‌شود
  • اتاق نیازمند تعمیر یا (M./U (Make-up Room
    اگر در طول مدت اقامت‌تان مشکلی در اتاق پیش بیاید، مثلا کولر خراب شود، چراغی بسوزد یا یخچال به‌درستی کار نکند، گزارشی که شما مبنی بر خرابی وسیله به پذیرشگری داده‌اید، به دست خانه‌داری می‌رسد. خانه‌داری با هماهنگی شما تعمیرات را انجام می‌دهد و اگر امکان تعمیرات در زمان کوتاهی نباشد، هتل تلاش می‌کند اتاق دیگری در اختیارتان بگذارد.

  • اتاق خارج از سرویس یا (Out of Order) 
    وقتی یک اتاق هتل به دلایل گوناگون قابل فروش نباشد، خارج از سرویس می‌شود و نباید در ظرفیت اتاق‌های هتل ذکر شود. معمولا اتاق‌هایی که به تعمیرات اساسی نیاز دارند و یا بعد از رفتن مهمانان قبلی هنوز برای پذیرش مهمان جدید تمیز و مرتب نشده‌اند، در دسته اتا‌ق‌های خارج از سرویس قرار می‌گیرند.

  • اتاقی که مهمان به آن وارد شده اما نخوابیده (S.O (Sleep-Out
    گاهی مهمانان به اتاقی وارد می‎شوند، وسایل‌شان را در آن قرار می‌دهند و ممکن است مثلا از سرویس‌های بهداشتی هم استفاده کنند اما به هر دلیل اتاق را ترک می‌کنند. دلایلی مانند اینکه اتاق، مشکلی در ارائه خدمات داشته، مسافر می‌خواهد اتاقش تغییر کند و... که باعث می‌شود اتاق نیاز به نظافت و مرتب شدن مجدد داشته باشد.

  • اتاقی که رزرو شده اما مهمان آن نیامده (No show Guest)
    اگر اتاقی را در هتل رزرو کنید اما در موعد مقرر در اتاق حاضر نباشید، اصطلاحا اتاق شما No show شده است. در این حالت اگر پولی پرداخت کرده باشید، حداقل برای شب اول بازگشت داده نمی‌شود. چرا که هتل زمان فروش اتاق را از دست داده و نمی‌تواند عدم حضور شما را جبران کند.

 

قوانین مربوط به تمیز کردن اتاق‌های هتل

طبق قوانین جهانی هتل‌ها، اتاق مهمان باید در زمانی که او در اتاق نیست تمیز شود. در این وضعیت، خانه‌دار درب اتاق را باز می‌گذارد و ترولی یا چرخی که در آن وسایل نظافت قرار دارد و یا تی را به‌صورت عمومی در قسمت درگاه قرار می‌دهد. مهمان تا پایان انجام نظافت نباید به اتاق وارد شود.

خانه‌دار، زباله‌ها را از اتاق خارج و وسایل مصرفی مانند شامپو، صابون، چای، شکر و دستمال کاغذی را در صورت مصرف شدن، شارژ می‌کند. ملافه‌ها و حوله‌های کثیف عوض می‌شوند و اگر لباس و وسیله‌ی مهمان در قسمتی از اتاق باشد، خانه‌دار اصلا به آن دست نمی‌زند.

مهم است بدانید که اگر اتاق شما نیاز به نظافت نداشته باشد اما مثلا به چای، شامپو یا دستمال بیشتری احتیاج داشته باشید، خانه‌دار بدون نظافت اتاق نیز این وسایل را در اختیارتان قرار می‌دهد و شارژ این وسایل تا حدی که عرف نیاز مسافر می‌باشد، رایگان است.

لازم به ذکر است که در تمام هتل‌های جهان، خانه‌دار موظف است مدت زمانی که کارت اتاق شما در وضعیت «عدم نیاز به نظافت» یا مزاحم نشوید می‌باشد مراقب رفت و آمد شما باشد. به همین دلیل، اگر پس از گذشتن زمان مشخصی، مسافر اتاق رویت نشود یا از در خارج نشود و کارت عدم نیاز به نظافت تغییر نکند، خانه‌داری هتل باید ابتدا از بخش پذیرشگری بخواهد با اتاق تماس بگیرند، سپس از زیر در اتاق یادداشت به داخل بفرستند و اگر پاسخی دریافت نکرد، با هماهنگی حراست هتل، درب اتاق را باز کند.

قوانین هتلداری در جهان

بنابر قوانین جهانی، خانه‌دار موظف است مدت زمانی که مسافر از اتاقش خارج نشده است را پیگیری و بررسی کند

مدت زمانی که خانه‌دار برای اطلاع از وضعیت مسافر صبر می‌کند، در کشورهای گوناگون متفاوت و دلایل امنیتی و کمک به حفاظت از جان مسافر، این قانون را پدید آورده است.

 

در پایان امیدواریم همواره مهمان هتل‌هایی باشید که خانه‌دارانی دلسوز، مهربان و آموزش دیده دارند و می‌توانند نیازها و مشکلات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنند. در قسمت‌های بعدی این مطلب باز هم برایتان از اصطلاحات مهم دیگری خواهیم گفت که در هتل‌ها کاربرد دارند.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
الکامپ، رویایی که می‎توانست بهتر تعبیر شود!
حضور شرکت‌های گوناگون، فرصتی برای گفتن از ایده‌های نو و بازدید از آخرین محصولات و دستاوردها در حوزه‌ی الکترونیک، تنها بخشی از جذابیت‌های نمایشگاه الکامپ بود. در یک روز گرم تابستانی تعدادی از پرسنل شرکت همورا به...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)