13
تیر
1398
محتوای همورا
محتوای همورا
 

اصطلاحات مهم در هتل‌ها

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

یکی از مهم‌ترین ارکان سفر، اقامت است و در این بین آگاهی به جزییات و اصطلاحات رایج در هتل‌ها می‌تواند نقشی موثر در کیفیت سفر داشته باشد. در این مطلب از وبلاگ همورا، برایتان از مهم‌ترین اصطلاحاتی گفته‌ایم که دانستن آنها اقامتی بهتر و آگاهانه‌ تر، در هتل‌های داخلی و خارجی برایتان به ارمغان خواهد آورد.

مهم‌ترین اصطلاحات هتل‌ها در چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند و اکثر آنها در تمام جهان به یک معنا هستند. برخی از آنها به شیوه خدمات‌دهی اشاره دارند، برخی قوانین رزرو را نشان می‌دهند، تعدادی از آنها مربوط به زمان اقامت و دریافت خدمات هستند و گاهی اصطلاحاتی خاص را، در شرایط خاص خواهید شنید. کسانی که اهل سفر هستند معتقدند آگاهی به اصطلاحات هتل‌ها از واجبات سفر است و می‌تواند به پایین آوردن هزینه‌ها، استفاده بهینه از امکانات هتل‌ها و لذت بردن بیشتر از سفر کمک کند. در ادامه به این اصطلاحات کاربردی و مهم در هتل‌ها پرداخته‌ایم.

 

اصطلاحات مربوط به رزرو اتاق در هتل‌ها

آژانس‌های مسافرتی موظفند نوع اتاق و شیوه سرویس‌دهی را در قرارداد تور ثبت کنند تا مسافر از جزییات شرایط اقامتش آگاه باشد. همورا به منظور سهولت درج این موارد، در نرم‌افزار جامع یوتاب، امکانات متنوعی را ایجاد کرده تا صاحبان آژانس‌های گردشگری به سادگی نوع اقامت، شیوه سرویس‌دهی، شرایط خاص اقامتگاه‌ها و... را درج کنند. در صورتی که مایل هستید بیشتر با این نرم‌افزار آشنا شوید، لطفا با همورا تماس بگیرید.

نخستین اصطلاحاتی که در هتل‌ها با آن مواجه می‌شویم، مربوط به زمان رزرو است. این اصطلاحات معمولا به شرایط اتاق‌ها اشاره دارند که در ادامه از مهم‌ترین‌ها برایتان گفته‌ایم.

  • اتاق سینگل یا یک نفره (Single Room)
    در فرم‎های هتل این اتاق با علامت اختصاری SGL نشان داده می‌شود، مخصوص کسانی است که تنها سفر می‌کنند و یا می‌خواهند اتاق اختصاصی داشته باشند. معمولا هزینه اقامت در اتاق سینگل گران‌تر از اتاق‌های چند نفره است و برای سفره‌های اقتصادی، زیاد پیشنهاد نمی‌شود.

    اتاق تک نفرهاتاق‌های تک‌نفره یا سینگل روم، معمولا قیمت بالاتری از اتاق‌های چند نفره دارند
  • اتاق‌های دو نفره  (Twin or Double Room)
    در هتل‌ها دو نوع اتاق دو نفره وجود دارد. اگر داخل اتاق یک تخت دو نفره باشد، به آن «اتاق دبل» گفته می‌شود و اگر دو تخت یک نفره جدا از هم در اتاق قرار داشته باشد، در هتل‌ها به آن «اتاق توئین» می‌گویند. علامت اختصاری اتاق‌های دو نفره در هتل‌ها  DBL و Twin است.
    انواع اتاق در هتلاتاق‌های DBL شامل یک تخت دو نفره و اتاق‌های Twin شامل دو تخت دو نفره جدا از هم می‌باشند
  • اتاق سه نفره (Triple Room)
    در هتل‌ها، اتاق‌های سه نفره معمولا از یک تخت دو نفره و یک تخت یک نفره و یا سه تخت یک نفره تشکیل شده‌اند. این اتاق‌ها تریپل نامیده و در اصطلاحات هتل‌ها با علامت TPL نمایش داده می‌شوند. لازم به توضیح است که در برخی هتل‌ها با درخواست مسافر به اتاق دو نفره یک تخت یا کاناپه تخت‌خواب شو اضافه می‌شود و هزینه نفر اضافه نیز دریافت می‌گردد.
    اصطلاح اتاق TPLاتاق‌های سه نفره به‌صورت استاندارد در هتل‌ها کمی وجود دارند و معمولا به اتاق‌های دو نفره یک سرویس، اضافه می‌شود
  • اتاق چهار نفره (Quadruple Room)
    در هتل‌ها اتاق‌های چهار نفره معمولا دو تخت دو نفره دارند و یا اینکه از یک تخت دو نفره و دو تخت یک نفره تشکیل شده‌اند. این اتاق‌ها Quadruple Room نامیده می‌شوند. گاهی  در برخی از هتل‌ها، دو اتاق دو نفره کنار یکدیگر قرار دارند که با یک در، به‌هم متصل هستند. این درب در صورتی که مهمانان دو اتاق کناری با یکدیگر آشنا باشند باز می‌شود و خانواده‌های چهار نفره می‌توانند در دو اتاق مجزا اما در کنار هم باشند. به این اتاق‌ها ConnectedRoom یا تو در تو گفته می‌شود.

 

اصطلاحات مربوط به رزرو سوئیت در هتل

علاوه بر اتاق‌ها، مهمانان هتل می‌توانند از سوئیت‌های هتل استفاده کنند که سوئیت‌ها بر اساس مساحت‎شان دارای انواع گوناگونی هستند. در ادامه بیشتر درباره انواع سوئیت‌ها گفته‌ایم.

  • سوئیت‌های کوچک
    این سوئیت‌ها دارای یک اتاق خواب و یک اتاق نشیمن هستند و برای دو یا سه نفر تعبیه شده‌اند. این سوئیت‌ها معمولا دارای تلوزیون، آشپزخانه و سرویس بهداشتی هستند.

  • سوئیت‌های بزرگ
    سوئیت‌های دو خوابه، سه خوابه، King، Queen و سوئیت عروس و داماد معمولا متراژهای بیشتری دارند و خدمات متنوعی را در اختیارتان می‌گذارند. سوئیت‌های دو خوابه و سه خوابه، برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر مناسبند و انواع دیگر سوئیت‌های بزرگ برای اقامت افراد کمتر اما به شکلی راحت‌تر، تنظیم شده‌اند.
    سوئیت کینگ و کوینسوئیت‌های King و Queen خدمات و وسایل لوکس‌تری دارند و متراژ آنها بیشتر از اتاق‌های معمولی است

 

اصطلاحات انواع سرویس‌ها در هتل

سرویس هتل‌ها با توجه به قوانین قالب در هر کشور، عرف هتلداری، برنامه‌های زیرساختی گردشگری، امکانات موجود و... تعیین می‌شود. برای مثال اگر شما در هتلی اقامت کنید که تمام امکانات در آن دیده شده و کمتر نیاز دارید که از هتل خارج شوید، معمولا سرویس‌ هتل کامل است. اما اگر زیرساخت‌های گردشگری به گونه‌ای باشد که بخواهند درآمد حاصل از حضور توریست، بین بخش‌های دیگر تقسیم شود، سرویس‌ها متفاوت خواهند بود. در ادامه بیشتر درباره انواع سرویس هتل‌ها برایتان گفته‌ایم.

 

1 Only Room یا OR

در این حالت شما فقط اتاق را از هتل گرفته‌اید و باید برای تمام وعده‌های غذایی پول بپردازید. البته برخی هتل‌ها در زمان رزرو به شما این امکان را می‌دهند تا به‌صورت یکجا وعده‌های غذایی خود را بگیرید و مبلغ کمتری پرداخت کنید.

 

2 BED & Breakfast یا BB

بسیاری از هتل‌های سرتاسر دنیا در حال ارائه‌ی خدمات BB هستند. در این حالت شما علاوه بر اتاق، از خدمات صبحانه نیز می‌توانید استفاه کنید. نکته مهم این است که باید در زمان مقرر در رستوران هتل برای صرف صبحانه حاضر شوید، چرا که در صورت تاخیر هتل برای شما صبحانه را نگه نمی‌دارد.
خدمات اتاق با صبحانه در هتلبسیاری از هتل‌های جهان در حال ارائه خدمات BB و یا اقامت و صبحانه هستند

3 Half Board یا HB

در هتل‌ها، اقامت به همراه صبحانه و یک وعده غذایی دیگر شامل ناهار یا شام، سرویس HB نامیده می‌شوند. اینکه علاوه بر صبحانه چه وعده غذایی دیگری به شما تعلق گرفته، از قبل مشخص است و برای صرف ناهار یا شام نیز باید در زمان مقرر در رستوران هتل حاضر باشید. در برخی از هتل‌ها در صورتی که در زمان تعیین شده نتوانید برای صرف ناهار و شام به رستوران بروید، هتل غذا را برایتان بسته‌بندی کرده و نگه می‌دارد و در برخی هتل‌ها این خدمات ارائه نمی‌شود.

 

4 Full Board یا FB

اگر همراه با اتاق، خدمات صبحانه، ناهار و شام را دریافت کنید، سرویس شما FB است. در این حالت معمولا ساعات مقرر سرو غذا وجود دارد. صبحانه به‌صورت بوفه است، ناهار و شام معمولا در کنار یک میز اردو، سرو می‌شوند.

 

5 Full Board Plus

اگر خدمات هتل، علاوه بر ارائه سه وعده غذایی اصلی، شامل نوشیدنی‌های سرو شده نیز باشد، سرویس اتاق فول برد پلاس است.

 

6 All Inclusive یا ALL

اقامتی که شامل ارائه اتاق، تمام وعده‎‌هایی غذایی و ارائه نوشیدنی‌های متنوع تا ساعت 12 شب می‌شود، ALL نام دارد. در هتل‌های شهرهای ساحلی معمولا خدمات به‌صورت ALL ارائه می‌شود تا گردشگران از دیگر خدمات هتل نیز استفاده کنند.

خدمات هتل های UALL

هتل‌های ALL تمام خدمات صبحانه، ناهار، شام و نوشیدنی‌های همراه با غذا را ارائه می‌کنند

 

7 Ultra All Inclusive یا UALL

هتل‌هایی که خدمات UALL دارند، همان خدمات هتل‌های ALL را تقریبا در تمام طول سال به‌صورت 24 ساعته ارائه می‌کنند، مگر آنکه تعداد مسافران خیلی کم باشد. ضمنا برخی از آنها خدماتی مانند ورزش‌های آبی، ماساژ، استفاده از جت‌اسکی، غواصی و... را به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند. برخی هتل‌هایی که به‌نام Maximum All Inclusive شناخته می‌شوند نیز، تقریبا خدماتشان مشابه UALL است.

 

اصطلاحات مهم هتل‌ها در اینجا تمام نمی‌شود و هنوز نکات مهمی درباره انواع درجه‌بندی هتل‌ها، انواع اتاق‌ها با توجه به موقعیت و یا ملزومات داخل‌شان، سرویس‌های گوناگون داخل اتاق‌ها، خدمات گردشگری، شاتل‌های هتل، اصطلاحات و قوانین کنسلی اتاق هتل و... مانده است که در مطالب دیگری به آن خواهیم پرداخت. امیدواریم این مطلب برایتان مفیده بوده و تجربه‌های بسیار دلنشینی را در طول سفرهایتان داشته باشید.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
سال 96 بر همورا چگونه گذشت؟
روزها می‌گذرند و فصل‌ها یکی پس از دیگری از راه می‌رسند تا یک سال تمام می‌شود. در گذر سال 96، کنار تمام سختی‌هایش برای همورایی‌ها سالی دوست‌داشتنی و پر کار بود. در این مطلب می‌خواهیم از 365 ر...
اطلاعات بیشتر
CRM و سیر تکامل آن
در این بخش می‌خواهیم مراحل مختلف پیشرفت و توسعه CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری (Customer Relationship Management) را برایتان شرح دهیم تا متوجه شوید این ابزار از کجا آغاز شده است؟ چه تحولاتی را طی کرده؟ و در حال حاضر به چه شکلی...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)