26
اسفند
1397
محتوای همورا
محتوای همورا
 

صدور مجوز بند «الف» برای ثبت آژانس هواپیمایی

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

از شرایط اخذ مجوز بند «الف» برای تاسیس یک آژانس هواپیمایی چه می‌دانید؟ در این مطلب به تعریف بند «الف»، شرح شرایط  و الزامات موجود جهت اخذ مجوز بند «الف» پرداخته‌ایم.

اگر بیش از 5 سال سابقه فعالیت در آژانس هواپیمایی را دارید، می‌توانید برای دریافت مدرک مدیریت بند «الف» خود اقدام نمایید. چرا که شما یکی از بزرگ‌ترین قدم‌ها را برای ثبت آژانس هواپیمایی، که کسب تجربه در زمینه‌ی صنعت گردشگری است، برداشته‌اید. در این مطلب از شرایط عمومی افراد برای ثبت آژانس هواپیمایی، وظایف مدیر فنی و... می‌گوییم.

 

مجوز بند «الف» چیست؟

مجوز بند «الف» در واقع تاییدیه‌ای است که از سوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صادر می‌گردد. متقاضی پس از ارائه مدارک خواسته شده‌ی این سازمان و احراز صلاحیت، موفق به دریافت آن می‌شود. پس از اخذ مجوز بند «الف» متقاضی اجازه تاسیس آژانس هواپیمایی و عقد قرارداد با ایرلاین‌های مختلف را دارد. آژانس‌های مسافرتی بند «الف» با رعایت آیین‌نامه‌ها و ضوابط مربوطه می‌توانند به عضویت انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی، معروف به یاتا (IATA) درآیند. این آژانس‌ها مجاز به فروش بلیت سیستمی هستند (بلیت‌های چارتری را آژانس‌های بند ب می‌توانند تهیه کنند).

دفتر مرکزی یاتا

هم‌اکنون ساختمان مرکزی یاتا در شهر مونترال کانادا قرار دارد

 

شرایط عمومی متقاضی ثبت شرکت هواپیمایی

برای آنکه بتوانید جهت دریافت مجوز بند الف اقدام کنید، لازم است شرایط عمومی زیر را داشته باشید.

  • متقاضی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • متقاضی باید توانایی تامین منابع مالی برای ثبت شرکت هواپیمایی را اثبات کند.
  • متقاضی باید توانمندی اجرایی و تخصصی خود را برای تاسیس شرکت هواپیمایی اثبات نماید، در واقع باید مدارک خود را از گذراندن دوره‌های لازم ارائه دهد.
  • معرفی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره واجد شرایط به سازمان هواپیمایی کشوری اجباری است.

 

حال آنکه مدیرعامل و هیئت مدیره باید دارای شرایط زیر باشند:

  1. معتقد به دین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی کشور.
  2. برخورداری از اهلیت قانونی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان، عدم سوپیشینه و محکومیت کیفری که سبب سلب حقوق اجتماعی شود.
  3. انجام خدمت وظیفه و یا معافیت دائم (برای آقایان).
  4. داشتن حداقل ۳۰ سال سن.
  5. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته‌های مورد پذیرش سازمان هواپیمایی کشوری که فهرست این رشته‌‌ها از طرف سازمان اعلام می‌شود.
  6. حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی و یا ۱۰ سال در مشاغل تخصصی و مرتبط صنعت برای دو سوم اعضای هیئت مدیره الزامی است.
  7. مسلط بودن به یکی از زبان‌‌های رسمی ایکائو (ترجیحا زبان انگلیسی) برای مدیرعامل الزامی است.

   

شرایط لازم برای ثبت آژانس هواپیمایی

ثبت آژانس هواپیمایی شرایط متفاوت با شرکت خدمات گردشگری ندارد اما باید در نظر داشته باشید که هر شرط خود دارای مواد و تبصره‌های فراوانی است. در این مطلب از مهم‌ترین شرایط برایتان گفته‌ایم.

  • ارائه محل مناسب برای دفترکار که مساحت دفتر ۴۰ الی ۷۰ متر مربع باید باشد (با توجه به میزان تقاضا و موقعیت به تشخیص مرجع صدور مجوز)
  • معرفی مدیر فنی
  • ارائه نام و نشان دفتر (نام و نشان باید دارای مفهوم متناسب با فعالیت دفتر باشند و نام‌های غیر فارسی و غیر متعارف قابل قبول نمی‌باشند
  • سپردن تضمین (مبلغ تضمین هر دو سال یک بار با توجه به شاخص تورم اعلام شده از بانک مرکزی ایران، افزایش می‌یابد)

 

شرح وظایف و مسئولیت‌های مدیریت فنی بند «الف»

مدیر فنی بند «الف» در آژانس‌ هواپیمایی وظایف و مسئولیت‌های مهمی دارد که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

  1.  مهم‌ترین وظیفه مدیر فنی بند «الف» نظارت بر فعالیت‌ها و صدور بلیت با دقت بالا،‌ توسط کارمندان در کانتر‌های فروش داخلی و خارجی است.
  2. کنترل کلیه فعالیت‌های آژانس نیز از وظایف مدیر فنی محسوب می‌شود.
  3. ایجاد هماهنگی میان واحدهای حسابداری و کانترهای فروش به‌منظور تهیه و ارائه گزارش‌های مالی دقیق و بی‌نقص از دیگر وظایف مدیر فنی است.
  4. اطلاع‌رسانی به پرسنل از آخرین اخبار قوانین، مصوبات و تخفیف‌های خطوط پروازی نیز در حوزه مسئولیت مدیر فنی بند «الف» است.

 

دوره سیستم رزرویشن گابریل و آمادئوس

گابریل و آمادئوس دو شبکه جهانی رزرویشن و خرید بلیت هستند. از سیستم گابریل برای رزرو پروازهای داخلی مانند ایران‌ایر، آسمان، ماهان و... استفاده می‌شود. درحالی که از آمادئوس بیشتر برای رزرو پروازهای خارجی و ایرلاین‌هایی چون ایرفرانس، لوفتانزا، آلیتالیا و... استفاده می‌شود. منظور از شبکه جهانی رزرویشن چیست؟ منظور آن است که اگر شما در تهران برای مسیر رم به پاریس در تاریخ 5 اپریل پرواز آلیتالیا را چک کنید و 10 تا صندلی در کلاس پروازی اکونومی باز باشد همکار شما در یزد، شیراز، رم، پاریس، دبی، هند و هرجای دیگر همان تعداد صندلی را با همان قیمت می‌بیند.
برای کار با این سیستم لازم است که دوره بگذرانید. این دوره شامل 9 کلاس مختلف می‌شود که بیشترین آن 12 روز و کمترین آن 3 روز به طول می‌انجامد. برای گذراندن این دوره باید به دفتر آموزش ایران‌ایر در فرودگاه مهرآباد مراجعه کنید. قبل از آن پیشنهاد می‌کنیم مدارک مورد نیاز را آماده داشته باشید، این مدارک شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تکمیل فرم ثبت‌نام به همراه فتوکپی دوره پیش‌نیاز (برای دوره‌هایی که پیش‌نیاز دارند)
  • یک برگ فتوکپی صفحه اول شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • یک قطعه عکس جدید 4*3
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
  • واریز مبلغ شهریه دوره در وجه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» و ارائه اصل فیش واریزی (غیر اینترنتی)

نکته1

این مدارک را باید به صورت حضوری در روزهای یکشنبه و دوشنبه از ساعت 8:30 تا 11:30 به واحد ثبت‌نام واقع در فرودگاه مهرآباد، ادارات مرکزی هما، ساختمان آموزش، اتاق 521 تحویل دهید.

نکته2

در ایران چندین مرکز معتبر وجود دارند که دوره رزرویشن را در سطح بالایی آموزش می‌دهند. از آنجایی که این دوره یک دوره بین‌المللی است، مدرک اعطا شده از سوی هواپیمایی ایران‌ایر دارای اعتبار جهانی می‌باشد و در سرتاسر جهان مورد تایید کمیته یاتا است.

 

آژانس هواپیمایی چه فرقی با شرکت خدمات جهانگردی دارد؟

این دو عنوان همچنان که در یک صنعت استفاده می‌شوند، تفاوت‌های مهمی نیز با یکدیگر دارند. در ادامه نمونه‌هایی از این تفاوت‌ها آورده شده است.

  • اولین تفاوت در نوع مجوز و عنوان آنها است و همچنین سازمان‌هایی که این مجوزها را صادر می‌کنند. آژانس هواپیمایی یا شرکت خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز بند «الف» است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده، در صورتی که شرکت خدمات جهانگردی دارای مجوز بند ب است، این مجوز توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی صادر می‌شود.
  • دومین تفاوت در نوع فعالیت آنها است. آژانس هواپیمایی مجاز به فروش بلیت‌ پروازهای داخلی و خارجی است و شرکت خدمات جهانگردی مجاز به فروش تورهای گردشگری است. خیلی از شرکت‌ها هر دو مجوز را دریافت کرده و همه این خدمات را یک‌جا ارائه می‌دهند.
  • سومین تفاوت نکته‌ای است که در پاراگراف قبل گفتیم، اگر شما از یک شرکت خدمات جهانگردی بابت تور خریداری شده شکایت داشته باشید، باید برای ثبت شکایت خود به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنید. اما اگر بابت بلیت خریداری شده برای یک پرواز خارجی یا داخلی شکایت داشته باشید باید به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کنید.
  • چهارمین تفاوت در سیستم کاری این دو شرکت است. آژانس دارای بند «الف» به دلیل عضویت در یاتا، دسترسی به دو شبکه جهانی و بین‌المللی رزرویشن به نام «آمادئوس» و «گابریل» دارد. این دسترسی در واقع کدی است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای آژانس‌ها صادر می‌شود و به آنها اجازه دسترسی می‌دهد. این کد برای آژانس‌ها بسیار مهم و از اعتبار بین‌المللی برخوردار است. اما چنین کدی برای شرکت‌های گردشگری بند ب، حتی آنها که تورهای خارجی برگزار می‌کنند وجود ندارد.

 

مدارک لازم برای متقاضیان عضویت در یاتا

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که شرکت‌های خدمات گردشگری که دارای مجوز بند «ب» هستند می‌توانند عضو یاتا شوند و هم‌زمان مجوز بند «الف» را داشته باشند؟ بله، می‌توانند.

به این منظور در ادامه مدارک خواسته شده که ادامه لیست شده است را می‌توانید به فرودگاه مهرآباد، ساختمان مرکزی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل دهید تا تشکیل پرونده صورت گیرد.

  • اساسنامه شرکت، آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات
  • نامه سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با اعطای مجوز فعالیت
  • تاریخ شروع بهره‌برداری
  • فهرست و مشخصات سیستم‌های مکانیزه فروش، حسابداری و حقوق و دستمزد
  • صورت کلیه ضمانت‌نامه‌های حسن اجرای تعهدات
  • تصویر صفحه اول بر چسب اداره ثبت شرکت‌ها برای دفاتر قانونی
  • اظهارنامه مالیاتی و تراز آزمایشی 4 ستونه قبل از بستن حساب‌های دو سال قبل و اظهارنامه مالیاتی سال قبل همراه تراز آزمایشی در سطح کل، معین و تفصیلی قبل از بستن حساب‌های موقت در سال قبل
  • صورت ریز دارایی‌های منقول و غیر منقول و نحوه محاسبه استهالک
  • اسناد تصویر اجاره‌نامه رسمی، مالکیت، وسائط نقلیه و سرقفلی
  • آخرین صورت حساب‌های بانکی به تاریخ آخرین روز سال گذشته
  • اسامی و مشخصات سهامداران و شرکا
  • تعداد واچرهای صادره و جمع مبلغ آنها 
  • صورت ریز حساب‌های انتظامی عهده دیگران
  • گواهینامه ثبت‌نام در نظام مالیات برارزش افزوده و تصویر اظهارنامه‌های مالیات برارزش افزوده سال 1397 و 1396
  • شماره کد کارگاه سازمان تامین اجتماعی و شماره حوزه مالیاتی
  • وضعیت بدهی بیمه و مالیات در پایان دو سال قبل  و گزارشات فصلی ارائه شده به سازمان امور مالیاتی کشور (برای دو سال قبل)
  • کد اقتصادی قدیم و کد رهگیری جهت دریافت کد اقتصادی جدید
  • اعلام ایمیل رسمی، طی نامه در سربرگ آژانس به منظور انجام مکاتبات الزام در رابطه با عضویت در یاتا و یا تغییرات آژانس

 

سخن آخر

دریافت مجوز بند الف کمی دشوار است زیرا احتیاج به سابقه کار، مدارک و سرمایه بیشتری نسبت به مجوز بند ب دارد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود با بررشی شرایط، نیازهای بازار و امکانات موجود، برای دریافت مجوز بند الف اقدام بفرمایید.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
نحوه اخذ مجوز بند «ب» گردشگری
تا به حال به فکر راه‌اندازی شرکت گردشگری خودتان افتاده‌اید؟ در این مطلب به شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان برای دریافت مجوز بند «ب» پرداخته‌ایم. همچنین از مراحل دریافت مجوز و چگونگی و چرایی تعلیق مجوز بند...
اطلاعات بیشتر
مجوز بند پ چیست و چگونه می‌توان آن‌را اخذ کرد؟
چه کسانی می‌توانند دفتر خدمات زیارتی داشته باشند، چه مجوزهایی لازم دارند و از چه سازمان‌هایی باید مجوز دریافت کنند؟ مجوز بند «پ» چیست و دارندگان آن مجاز به برگزاری چه سفرهایی هستند؟ در این مطلب بیشتر درباره پ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
مریم
1402/07/19 17:52
من برای اخذ مجوز بند" ب" ، مصاحبه کمیته فنی دارم ، میشه بگین مثلا چه سوالایی میپرسن؟
پاسخ دهید...
سونيا
1398/12/10 07:26
سلام و وقت بخيرمن هفت سال پيش مدارك basic و advancedو homac و Intermediate گرفتم به غير از اين مدارك براي بند الف دوره ديگه اي هم نياز هست براي تكميل مدارك مدير فني بند الف ياخير؟
پاسخ دهید...
علیرضا
1398/10/25 12:45
سلاماگه سابقه فروش بلیط خارجی نداشته باشیم هم بهمون یاتا میدن؟درواقع تازه دفتر رو راه اندازی کردیم، هنوز ساین ماهان و ایران ایر هم نگرفتیم (درواقع داریم کاراشو انجام میدیم)
پاسخ دهید...
آفرین
1398/08/12 19:33
باسلام دفتر خدمات مسافرتی وگردشگری دارم میخوام اقدام کنم برای دریافت مجوز بند الف لطف میفرمایید راهنمایم بفرمایید؟
پاسخ دهید...
با سلام و احترام
1398/08/14 16:17
پیشنهاد می‌کنم در این باره از هواپیمایی کشوری راهنمایی بگیرید.
ناشناس
1400/07/06 14:57
با سلام باید به یکی از اموزشگاه های گردشگری مراجعه کنید و اول در کلاس ها شرکت کنید مدارک مورد نیاز را دریافت کنید که شامل 4 مدرک میشه و بعد برای دریافت مجوز اقدام کنید
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)