17
خرداد
1398
محتوای همورا
محتوای همورا
 

مجوز بند پ چیست و چگونه می‌توان آن‌را اخذ کرد؟

2 رای    میانگین 3.5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

چه کسانی می‌توانند دفتر خدمات زیارتی داشته باشند، چه مجوزهایی لازم دارند و از چه سازمان‌هایی باید مجوز دریافت کنند؟ مجوز بند «پ» چیست و دارندگان آن مجاز به برگزاری چه سفرهایی هستند؟ در این مطلب بیشتر درباره پاسخ این سوالات و نکات مهم آن بخوانید.

سفرهای زیارتی در کشورهای مسلمان از اهمیت بالایی برخوردارند. این دست از سفرها، محبوبیت زیادی در بین ایرانیان دارند و تعداد مسافرانی که برای مثال، در یک عید مذهبی جابه‌جا میشوند گاهی به هزاران نفر میرسد. از این روی سازمان حج و زیارت به صورت مستقیم بر دفاتر ارائه دهنده خدمات زیارتی نظارت و مجوزهای لازم را صادر میکند. این مجوز، بند سوم از مجوزهای گردشگری را تشکیل میدهد و نام آن مجوز بند «پ» است. در ادامه بیشتر درباره این مجوز بدانید.

 

منظور از سفر زیارتی چیست؟

در همه ادیان مکان‌هایی مقدس وجود دارد که معمولا از جنبه تاریخی نیز حائز اهمیت هستند. پیروان ادیان مختلف همه ساله برای بازدید، یا بهتر بگوییم، برای زیارت به آن مکان‌های مقدس سفر می‌کنند. به این نوع از سفر که با هدف زیارت انجام می‌شود، سفرهای زیارتی گفته می‌شود.

 

ویژگی آژانسهای زیارتی

وظیفه اصلی آژانس‌هایی که دارای بند پ هستند، برگزاری تورهای زیارتی است. از جمله برنامه‌های این شرکت‌ها می‌توان به اجرای تور زیارتی در مسیر عربستان برای حج، سوریه و عراق اشاره کرد. همچنین آژانس‌های بند «پ» یا همان دفاتر خدمات زیارتی حق برگزاری تور در مسیر‌های غیر زیارتی را ندارند. لازم به توضیح است که درآمد دفاتر گردشگری و زیارتی، که از محل جذب گردشگران خارجی یا اعزام زائر به عربستان، عراق و سوریه تحصیل شده باشد با نرخ صفر مالیاتی مشمول مالیات می‌باشد.

 

شرایط کلی برای اخذ مجوز بند «پ»

برای دریافت مجوزها چندین نوع شرایط وجود دارد که یکی از آنها شرایط عمومی و کلی است. در واقع شما باید این شرایط را داشته باشید تا بتوانید قدم بعدی را برای دریافت مجوز بردارید. شرایط عمومی برای دریافت مجوز بند «پ» به شرح زیر می‌باشد:

  • ارائه محل مناسب برای دفتر کار (حداقل 40 متر در طبقه همکف یا اول)
  • معرفی مدیرعامل و هیئت مدیره‌ای که حداقل سه نفر از آنان سابقه اجرایی زیارتی تایید شده در سامانه کارگزاران حج و زیارت را داشته باشند
  • ارائه نام و نشان دفتر متناسب با امور زیارتی 
  • سپردن تضمین به مبلغ 6 میلیون تومان (در سال 1398)

 

شرایط اشخاص حقوقی برای اخذ مجوز بند «پ»

علاوه بر شرایط کلی، هر شخص حقوقی برای آنکه بتواند مجوز بند «پ» را دریافت کند باید دارای شرایطی باشد که در پایین آنها را ذکر کرده‌ایم.

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • متدین به دین مبین اسلام یا سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی
  • داشتن حداقل 25 سال سن (برای مدیرعامل و مدیر فنی)
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال دخانیات کلیه اعضای هیئت مدیره بنا به تأیید مراجع ذی‌صلاح
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برای تمامی اعضای هیئت مدیره
  • داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم برای متقاضیان مرد
  • بومی بودن و سکونت در محل درخواستی برای شرکت به تأیید مراجع ذی‌صلاح
  • عدم اشتغال به شغل دولتی یا نداشتن اشتغالی که مانع فعالیت مورد نظر باشد
  • تأهل (داشتن همسر دائمی برای مدیرعامل و مدیر فنی)
  • داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مفید اجرائی زیارتی به شرح زیر، در نظر داشته باشید هر یک سال سابقه کار مفید مترادف یکی از موارد ذیل می باشد:
    • یک سفر مدیریت حج تمتع
    • دو سفر معاونت حج تمتع
    • دو سفر مدیریت راهنما یا ثابت عمره
    • چهار سفر مدیریت راهنمای عتبات عالیات عراق
    • چهار سفر مدیریت راهنمای سوریه
  • داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم مورد تایید آموزش و پرورش (فقط برای مدیرعامل)
  • مدیرفنی انتخاب شده باید دارای مدرک کارشناسی باشد و یا دارای سابقه مدیریت 6 سفر حج عمره، 3 سفر حج تمتع و 12 سفر عتبات عالیات را داشته باشد.
  • ارتباط موضوع فعالیت شخص حقوقی با فعالیت‌های موضوع این آیین نامه

 

مراحل دریافت مجوز بند «پ»

  • ارائه درخواست از سوی متقاضی به دفتر حج و زیارت استان مربوطه به همراه مدارک مورد نیاز و تکمیل فرم‌های لازم.
  • دفتر حج و زیارت اقدام به بررسی درخواست متقاضی و مدیر فنی پیشنهادی خواهد کرد، همچنین از اداره تشخیص هویت، آزمایشگاه دولتی و حراست استعلام می‌گیرد.
  • در صورت تایید استعلامات به‌عمل آمده از سوی سازمان حج و زیارت، در ادامه تشکیل و تکمیل پرونده و ارسال به اداره کل امور کارگزاران در پیش رو خواهد بود.
  • اداره کل امور کارگزاران پرونده متقاضی را خوب بررسی و کارشناسی کرده و موافقت اولیه خود را به دفتر حج و زیارت استان اعلام می‌کند و در صورت نقص پرونده، به سازمان حج و زیارت استان با ذکر علت عودت داده می‌شود.
  • در صورت تکمیل بودن پرونده، دفتر حج و زیارت استان، موافقت اولیه را دریافت کرده و به متقاضی جهت پیشنهاد نام دفتر و معرفی مکان و سایر مدارک لازم زمان داده می‌شود.
  • در این مدت متقاضی موظف است مکانی را مطابق ضوابط معرفی کند. حداکثر زمانی که برای معرفی نام و مکان به متقاضی داده می‌شود، سه ماه پس از ابلاغ موافقت اولیه است.
  • دفتر حج و زیارت استان برای بازرسی از مکان پیشنهادی اقدام  و در صورت تایید، مدارک را از متقاضی پذیرفته و برای اداره کل امور کارگزاران ارسال می‌کند.
  • اداره کل امور کارگزاران مدارک را بررسی کرده و نام دفتر را از بین اسامی پیشنهادی تعیین می‌کند و در آخر کدی را به شما تخصیص می‌دهد، همچنین لوح زیارتی را صادر می‌کند. ضمنا این مدارک به دفتر حج و زیارت استان ارسال خواهد شد.
  • دفتر حج و زیارت استان لوح زیارتی را به متقاضی تحویل می‌دهد.
  • از این پس متقاضی اجازه شروع فعالیت تحت عنوان دفتر خدمات زیارتی را دارد.

 

در حال حاضر چند شرکت خدمات زیارتی در تهران موجود است؟

اگر حومه تهران مانند شهریار، ورامین، دماوند و لواسانات را نیز به حساب بیاوریم در تهران 432 دفتر خدمات زیارتی وجود دارد که لیست کامل آن به همراه شماره تماس و آدرس در سایت سازمان حج و زیارت موجود است.

 

آیا می‌توان در کنار بند پ، مجوزبندهای دیگر (الف و ب) را نیز داشت؟

بله، شرکت‌های زیادی هستند که هر سه‌ی این مجوزها را دارند. از آنجایی که هر یک از این مجوزها از سازمان متفاوتی صادر می‌شود هر مجوز خود اعتباری برای دریافت مجوز دیگر نیز می‌شود. برای دریافت هر مجوز فقط کافیست مدارک مورد نیاز آن سازمان را ارائه دهید.

 

کل مراحل دریافت مجوز به چه مقدار زمانی احتیاج دارد؟

در صورتی که همه مدارک کامل باشد، برای مثال از قبل مکان، اسم و مدیر فنی مناسب با استانداردهای سازمان را در نظر گرفته باشید کل پروسه دریافت مجوز بند پ نهایتا به 3 ماه زمان احتیاج دارد.

 

آیا برای سفرهای قم، جمکران و مشهد باید مجوز بند پ داشت؟

اگر هدف شما از برگزاری این تورها زیارت است بله کارگزار باید مجوز بند پ داشته باشد ولی مثلا اگر در تور خراسان گردی یک شب در مشهد اقامت دارید، کارگزار شما باید دارای مجوز بند ب باشد.

 

دریافت مجوز بند پ چه مقدار هزینه‌ دارد؟

سازمان حج و زیارت به غیر از مدارک سپرده 6 میلیون تومانی هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، این شرایط درسال 98 نیز برقرار است. اما اگر تا به حال مجوزی دریافت نکرده‌اید و مجوز بند پ اولین مجوزی است که دریافت می‌کنید باید بدانید ثبت شرکت در سازمان ثبت شرکت‌ها، دارای هزینه‌هایی است که باید متقبل شوید.

 

آیا در حال حاضر با توجه به جنگ، تورهای سوریه برگزار می‌شود؟

با جستجویی کوتاه در اینترنت به این نتیجه خواهیم رسید که بله توهای سوریه همچنان در حال برگزاری است، اما با تماس به سازمان حج و زیادرت این جواب را دریافت کردیم که هیچ جنگی در سوریه نیست و این تورها به صورت آزاد برگزار می‌شود و سازمان حج و زیارت مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

 

 

در پایان امیدواریم این مطلب بتواند نقشی موثر در بالا بردن آگاهی‌ها و پاسخ به سوالات درباره مجوز بند «پ» داشته باشد. چنانچه شما نیز درباره اخذ این مجوز اطلاعات دارید و یا اینکه تجربه دریافت این مجوز را داشته‌اید، بسیار سپاسگزار خواهیم بود دانش‌ و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
صدور مجوز بند «الف» برای ثبت آژانس هواپیمایی
از شرایط اخذ مجوز بند «الف» برای تاسیس یک آژانس هواپیمایی چه می‌دانید؟ در این مطلب به تعریف بند «الف»، شرح شرایط  و الزامات موجود جهت اخذ مجوز بند «الف» پرداخته‌ایم.
اطلاعات بیشتر
نحوه اخذ مجوز بند «ب» گردشگری
تا به حال به فکر راه‌اندازی شرکت گردشگری خودتان افتاده‌اید؟ در این مطلب به شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان برای دریافت مجوز بند «ب» پرداخته‌ایم. همچنین از مراحل دریافت مجوز و چگونگی و چرایی تعلیق مجوز بند...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
ناشناس
1402/09/03 22:23
من هم چند وقت هست پیگیر این مجوز هستم هر وفتی مراجعه داشتم بهانه‌ای خاصی پیش رو میزارن فقط باید مجوز بند پ رو داشته باشی تا کارت راه بیفته منم گیر بند پ هستم اگر کسی فروشی داره درخدمتم ؟
پاسخ دهید...
اردشیر قائدامینئ
1402/08/17 12:27
من دارای لیسانس وفعلا"دفتر گردشگری دارم.و۱۵ بار مدیر کاروانهای سوریه بوده ام.آیا میتوانم بند پ را اخذ نمایم وخودم مدیر فنی باشم
پاسخ دهید...
علی نقوی
1402/08/10 16:31
سلام احتراما اینجانب علی نقوی مدیر عامل شرکت نگین سیر آسمان ،دارای مجوز هواپیمایی و گردشگری ،توضیح اینکه مجوز بند پ را داشتم بعلت تغییر مکان تعلیق شده و لذا در خوست مجدد بند پ را دارمبا احترامات شایستهعلی نقوی
پاسخ دهید...
قاسم علیزاده
1399/05/27 14:52
قوانین دست وپاگیری دارد.ظاهرا فقط افراد خاصی میتوانند این کار دنبال کنند که علاوه بر بند پ که جزء شرایط است باید بند پ های دیگری هم داشته باشد که اصلا درست نیست وافرادی که وافعا شایسته هستند ودنبال کار فرهنگی هستند نه اقتصادی و مادی نمیتوانند کار کنند
پاسخ دهید...
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)