26
آذر
1397
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

دارایی‌ها و ریسک‌های بازاریابی دیجیتال

1 رای    میانگین 3.5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

امروزه استفاده از دانش دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این میان صنعت گردشگری نسبت به سایر صنایع، وابستگی بیشتری به دیجیتال مارکتینگ دارد و از آن بهره می‌برد. در ادامه مطلب در مورد بازاریابی دیجیتال بیشتر بخوانید.

استفاده از ابزارها و دانش دیجیتال مارکتینگ برای رونق کسب و کارهای گوناگون از جمله گردشگری بسیار اهمیت دارد. چرا که گردشگری به سبب ماهیت‌ها و ویژگی‌های خود، بسیار زودتر از صنایع دیگر به جهان دیجیتال مارکتینگ وارد شد و از آن بهره برد. بسیاری از مشتریان گردشگری سال‌هاست که تنها با دیدن وب‌سایت هتل‌ها، بررسی نظرات مشتریان دیگر در شبکه‌های اجتماعی، سامانه‌های آنلاین خرید بلیط و... به دنیای دیجیتال اعتماد کرده‌اند و با آسودگی سفر می‌کنند. استفاده‌ی مناسب از آی‌تی باعث شده تا تصدی‌گری‌ها کاهش یابد و مسافران بی‌واسطه، برای سفرهایشان برنامه‌ریزی و اقدام کنند. در این مطلب از علل و چرایی آموختن اصول و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ بیشتر بخوانید.

 

تعریف بازاریابی دیجیتال

پیش از ورود به این مبحث ابتدا باید با مفهوم بازاریابی آشنا شویم. بازاریابی طبق تعریف شامل مجموعه‌ای از فرآیندهای مدیریتی و اجتماعی است که، افراد یا گروه‌ها از طریق تولید، عرضه و مبادله‌ی کالا، نیازها، تقاضا و خواسته‌های خود و مشتریان را تامین می‌کنند.
حال اگر در «فرآیندهای بازاریابی» از ابزارها، محیط، رسانه‌ها و دارایی‌های دیجیتال استفاده کنیم، به تعریف بازاریابی دیجیتال نزدیک شده‌ایم. ابزارها و رسانه‌های این روش از بازاریابی مبتنی بر دنیای دیجیتال و آی‌تی بوده و بخش‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، سایت، سرویس پیامک، نرم‌افزارها، وب‌سایت‌ها، تکنیک‌های سئو و... را شامل می‌شوند.
دانش استفاده از بازاریابی دیجیتال و میزان بهره‌برداری از آن، یک دارایی ارزشمند است. مثلا خانه محلی (A) با داشتن یک پیج اینستاگرام با 500 فالوئر احتمالا دارایی‌های بیشتری از پیج رقیبش، خانه محلی (B) با 300 فالوئر دارد. البته نباید به این موضوع سطحی نگاه کرد و زوایای مهم و گوناگونی مانند چرخه عمر مشتری، تعداد مشتریان واقعی، پایداری افراد و... نادیده گرفته شود. در این مثال ممکن است خانه محلی A با اینکه تعداد فالوئر بیشتری دارد اما مشتریان کم‌ارزش‌تری نسبت به B داشته باشد. در این حالت B دارایی ارزشمندتری را در رسانه اینستاگرام داراست. بنابراین مدیران بازاریابی و کارکنان مربوطه باید تلاش کنند تا دائما به ارزش دارایی‌های سازمان در حوزه‌ی دیجیتال اضافه شود.
از آنجایی که امروزه شرکت‌ها با ابزارهای زیادی روبرو هستند، هنر مدیران این است که بتوانند بهترین و موثرترین ابزار ارتباط با مخاطبان خود را بیابند. آنها باید کشف کنند که سرنخ‌های مورد نیازشان کجا قرار دارند و سعی کنند که دارایی‌هایشان را ارزشمند‌تر کنند. این موضوع با محاسبه هزینه‌های اجرایی و دارایی‌های موجود می‌تواند شکل بهتری به خود بگیرد.

 

ریسک‌های بازاریابی دیجیتال

در روبرو شدن و سرمایه‌گذاری در رسانه‌ها و ابزارها باید به اندازه‌ی ریسک در آنها دقت کرد.
اصولا در مقابل با این نوع رسانه‌ها، سازمان‌ها با دو موضوع اصلی روبرو هستند. اول تغییرات این رسانه‌ها که به واسطه‌ی تغییرات استراتژی‌های آن شرکت دائما در حال به‌روز رسانی و بهینه‌سازی بوده و ممکن است با به‌روز رسانی‌هایی ارزش دارایی‌ها کاهش یابد. برای مثال Four Square که برای  مشتریان رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها، موزه‌ها و سایر اماکن گردشگری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، با تغییراتی برای رتبه‌بندی پیج‌های این اماکن باعث شد تا، به‌طور آنی طبقه‌بندی‌ها تغییر نماید. به‌روز بودن اطلاعات مدیران دیجیتال مارکتینگ در خصوص ابزارهای مورد استفاده، هم‌سو بودن با آنها و اجرای صادقانه‌ی اصول آنها می‌تواند در جلوگیری از این مشکلات کمک به‌سزایی کند. هرچند در برخی موارد نمی‌توان کاری کرد. به‌عنوان مثال ممکن است یکی از این رسانه‌ها ایران را تحریم کند و باعث شود تا دارایی‌های موجود از بین برود.
دومین موضوع، قوانین داخلی و محدودیت‌های حکومتی می‌باشد. اگر یادتان باشد یک زمانی فیس بوک در ایران بسیار رایج بود. آژانس‌های گردشگری دائما سعی می‌کردند با درج عکس و دنبال کردن مشتریان، ارزش بیشتری به صفحه اخصاصی خود بدهند. اما به‌ناگاه با فیلتراسیون حکومتی دسترسی آحاد مردم به آن قطع شده و از قضا فیلترشکن‌های غیرقانونی هم نتوانستند به داد این صفحات برسند و دارایی‌های این شرکت‌ها از بین رفت و یا خیلی بی‌ارزش شد. اما برای آژانس‌هایی که در اینکامینگ فعالیت می‌کردند و مخاطبان خود را در آنجا جذب می‌کردند، تغییر خاصی ایجاد نشد و آنها همچنان به زبان‌های انگلیسی و... محتواهای زیادی تولید و از این راه سعی به عقد قراردادهایی می‌کنند.
اتفاق مشابه‌ای هم در سال 1397 افتاد. در حالی که شرکت‌ها به شدت در حال سرمایه‌گذاری در بستر تلگرام بودند؛ به‌صورت سریع و سراسری توسط قوه قضاییه فیلتر عمومی شد. آژانس‌ها و هتل‌های بسیار از آن برای امور داخلی و فروش خود بهره می‌بردند. آفرهای ویژه را آنجا می‌زدند و با استفاده از ربات‌هایی برنامه سفر طراحی می‌کردند.
در مقابل این ابزارهای پرریسک، نرم‌افزارهای CRM و وب‌سایت‌ها می‌توانند به‌عنوان پایگاه‌های باارزش و با ریسک کمتری به عنوان ابزارهای مناسب بازاریابی، بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

 

اهداف بازاریابی دیجیتال

افزایش فروش، کاهش هزینه‌ها و در نتیجه افزایش سود سازمان مهمترین هدف از بازاریابی دیجیتال می‌باشد و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه از آی‌تی، ابزارها و دارایی‌ها برای دست‌یابی به اهداف زیر به بهترین شکل بهره برد.

  1. بهینه‌سازی فرآیند فروش
  2. افزایش ارتباط درست با ذینفعان (روابط عمومی)
  3. افزایش رضایتمندی ذینفعان
  4. کاهش تصدی‌گری‌ها و بهبود مستمر فرآیندهای داخلی

امیدواریم که در انتخاب هوشمندانه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مسیر کم‌ریسک و موثری را انتخاب و در آن موفق باشید.

 

منبع: مقاله بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
مدیریت دوسو توانی در صنعت گردشگری
از «مدیریت دو سو توانی» چه می‌دانید؟ در این مطلب بیشتر از «مدیریت دو سو توانی» بخوانید. ما تلاش کرده‌ایم برای تعریف این نوع مدیریت مثال‌های ملموس بیاوریم تا هر چه بهتر آن را درک کنید و ب...
اطلاعات بیشتر
مفهوم نرخ تبدیل در گردشگری
نرخ تبدیل یکی از شاخص‌های بسیار جذاب برای ارزیابی عملکرد فرآیندها و منشا فکر، خلاقیت و تصمیم‌هایی است که می‌تواند به سودآوری یک شرکت بسیار کمک کند.
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)