26
شهریور
1397
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بازارهای گردشگری و گریز از صدمات گرانی ارز

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

تغییرات مداوم نرخ ارز می‌تواند به سرعت بازارهای گردشگری را به خطر بیاندارد و درآمد آنها را دستخوش تغییر کند. اما در موقعیت کنونی نیز روش‌هایی برای بهبود شرایط و جذب مشتریان وجود دارد، در این مطلب از پنج راهکاری که ما به آن دست یافته‌ایم، بخوانید. 

افزایش نرخ ارز به‌صورت مستقیم روی کسب و کارهای گردشگری به‌خصوص سفرهای Out Going یا خروجی تاثیر گذاشته است. نرخ افرادی که در این شرایط می‌توانند به کشورهای دیگر سفر کنند کاهش پیدا کرده و در نتیجه یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمد آژانس‌ها وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند. اما در این شرایط نیز می‌توان با راهکارهایی مشتریان را به سمت خود جذب و فروش را از شرایط وخیم خارج کرد، چگونه؟ ما چند راهکار داریم:

 

1 سمینارهای دوستانه بگذارید

بازار سفرهای گران، مهم‌ترین کالایی است که در این شرایط نفسش به شماره افتاده و در نتیجه نیاز به مراقبت و تیمارداری دارد. در نتیجه اگر فردی با شما تماس گرفت و درباره توری مثلا به مقصد برزیل، کانادا یا آفریقا سوال داشت سرنخ بسیار مهمی است که نباید از دست برود. ما پیشنهاد می‌کنیم پس از گفتگوی تلفنی با مشتریان این‌چنینی آنها را به سمیناری دعوت کنید که قرار است در آن از جاذبه‌ها، شرایط سفر و تجربیاتی که در این کشورها داشته‌اید بگویید. محل برگزاری این سمینار می‌تواند در دفتر خودتان و یا یک کافه و رستوران کوچک باشد.
بهتر است پذیرایی سبک اما گرمی را برای این سمینار در نظر بگیرید و تا حد ممکن سعی کنید اعتماد و رضایت افرادی که هنوز مشتری‌تان نشده‌اند را جذب کنید. نکته بسیار مهم این است که نباید بین تماس مشتری تا برگزاری این سمینار فاصله زیادی باشد و بیش از یک هفته تعلل جایز نیست.
سعی کنید در این سمینار برای تمام سوالات مشتریان جواب داشته باشید و به آنها پاسخ دهید. اگرچه نگه داشتن مشتری و جذب او بسیار اهمیت دارد اما از یاد نبرید که نباید درباره خدمات و ویژگی‌های شرکت‌تان اغراق کنید و باید مسائل را صادقانه با افراد در میان بگذارید.

 

2 تبلیغات را ادامه دهید

ممکن است تعداد افرادی که به‌عنوان خریدار به شما مراجعه می‌کنند کاهش پیدا کرده باشد اما صفر نشده است. در نتیجه نه‌تنها نباید تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌هایی که داشته‌اید را متوقف کنید بلکه باید در جذب بازارهای جدید و جدی‌تر متمرکز شوید. مثلا اگر می‌خواهید تورهای روسیه‌تان را بفروشید باید پرسونای مشتریان پیشین خود را بررسی کنید، محیط‌هایی که مسافران روسیه به آنها مراجعه می‌کنند را کشف کنید، تبلیغات را به این فضاها ببرید و در نهایت تجربیات و دانش گذشته خود را واکاوی کنید تا به راه‌حل‌هایی برای جذب افراد بیشتر دست یابید.
روی داشته‌هایتان متمرکز شوید و تبلیغات را با توجه به آنها پیش ببرید. مثلا اگر می‌توانید در کشور مقصد خدماتی را با تخفیف ارائه دهید و قبلا به آن اشاره نکرده‌اید حالا وقت خوبی است که به این موضوع نیز بپردازید.

 

3 ناامیدی را اشاعه ندهید

همه ما می‌دانیم که وضعیت سفر و گردشگری با دشواری‌هایی روبرو شده و کسب درآمد دشوار است اما لازم نیست این را به تمام مشتریان خود منتقل کنید. ممکن است مشتریان از شما درباره اوضاع کسب و کارتان بپرسند یا کنجکاو باشند که بدانند آیا هنوز سفرهایتان خریدار دارد؟ بهتر است به جای انتقال نگرانی‌ها به مشتریان نشان دهید که شما هنوز استوار و پابرجایید و مثل گذشته می‌توانید سفرهای بسیار دلچسبی را برای مشتریان پدید آورید.
در این شرایط که بسیاری از آژانس‌ها ناامید هستند و برای از دست رفتن بازارهایشان عزاداری می‌کنند، حفظ امید و انتقال آن به مشتریانی که به دنبال رها شدن از استرس‌ها و نگرانی‌ها هستند می‌تواند بسیار به جذب مخاطب کمک کند.

 

4 هزینه مشاوره را افزایش دهید

تا جایی که می‌توانید به مشتری مشاوره دهید و برای نگه داشتن او تلاش کنید. سعی کنید جواب تمام سوالاتش را بیابید و اگر جواب سوالی را نمی‌دانید برای یافتن آن تلاش کنید. به مشتری نشان دهید که چقدر حضورش برایتان اهمیت دارد و کاری کنید که مشتری همراهی و پیگیری شما را با تمام وجود احساس کند.
در ذهن مشتری این تفکر را ایجاد کنید که جز شما کسی نمی‌تواند به سوالاتش با حوصله و دقت پاسخ بدهد و در نتیجه شما بهترین گزینه برای پایان دادن به جستجوها و تکمیل خرید هستید.

 

5 برای روزهای بهتر آماده شوید

صنعت گردشگری در طول تاریخ حتی در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی نیز به راهش ادامه داده است. جنگ‌ها، بیماری‌ها و حتی بحران‌های اجتماعی و سیاسی نتوانستند به‌صورت کامل حضور گردشگران را در مناطق گوناگون متوقف کنند و آینده‌ی صنعت گردشگری را در منطقه‌ای تحت تاثیر قرار بدهند. در نتیجه اوضاع و شرایطی که هم‌اکنون با آن درگیر هستیم نیز می‌گذرد روزهای خوب از راه می‌رسند. حالا که سرتان خلوت‌تر است می‌توانید به بهبود فرآیندهای داخلی سازمان‌تان بپزدازید، کارگاه‌های آموزشی بگذرانید و یا شرایطی را برای آموختن بیشتر کارکنان‌تان پدید آورید. سعی کنید دانش‌ها و علومی که نمی‌دانید را بیاموزید و خودتان را برای ساختن روزهای بهتر و موفق‌تر آماده کنید.

 

در پایان امیدواریم ذکر این نکات توانسته باشد امید و آرزوهای بیشتری را در ذهن و قلب‌تان بیدار کند. ایده‌های بیشتری را برای بهبود شرایط در اختیارتان بگذارد و کمک کند تا روزهای بهتری را تجربه کنید. از یاد نبرید که شما و کسب و کارتان در ساختن بهترین روزهای این سرزمین نقش دارید و باید با قدرت برای حفظ آن پیش بروید.

 

منبع مقاله بهنام اسلمی در روزنامه دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
بالا بردن فروش با حفظ محصولات موجود
بنابر نظر برخی اساتید و مشاوران، حفظ مشتریان قدیمی به‌صرفه‌تر و پردرآمدتر از آن است که بخواهیم محصولات جدید خلق کنیم و آن‌را به بازارهای نو ارائه دهیم. اما چگونه محصولات فعلی‌ را داشته باشیم و مشتریان...
اطلاعات بیشتر
استراتژی توسعه محصول
در استراتژی توسعه محصول یا Product Development گاهی باید محصولات جدیدی را خلق کنید و گاهی تنها با چند تغییر کوچک در محصولات قبلی می‌توانید به بهترین شکل نیازهای مشتری را بشناسید و آنها را پوشش دهید. اما چگونه به این مهم دست ی...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)