27
اسفند
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

4 نکته پیش از خرید CRM

1 رای    میانگین 5.0 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

برای سازمان تحت مدیریت‌تان دنبال یک نرم‌افزار CRM کارا و مناسب هستید؟ می‌دانید پیش از ورود این نرم‌افزار به سازمان و پیاده‌سازی آن نیاز به چه اقداماتی دارید؟ در این مطلب به چهار پیشنهاد پرداخته‌ایم که می‌توانند احتمال شکست نرم‌افزارهای CRM را به حداقل برسانند.

نرم‌افزارهای CRM یا Customer Relationship Management (مدیریت ارتباط با مشتری) سال‌هاست که به شدت مورد استقبال سازمان‌ها قرار گرفته است. اما بسیاری از این شرکت‌ها در به‌کارگیری CRM شکست خورده و نه تنها به نتایج مطلوبی دست نیافته‌اند بلکه ضررهای مالی بسیاری را نیز متحمل شده‌اند. در این مطلب به نکاتی پرداخته‌ایم که عدم توجه به آنها می‌تواند باعث افزایش احتمال شکست در راه‌اندازی CRM شود.

 

1 بی‌توجهی به زمان و هزینه‌ی لازم

برای راه‌اندازی یک نرم‌افزار CRM موفق باید  هزینه و زمان کافی را برای انتخاب، آموزش، پیاده‌سازی، رفع خطا، بهینه‌سازی یا جایگزینی سیستم‌های سنتی در نظر بگیرید. مثلا اگر CRM را به قیمت ده میلیون تومان می‌خرید، حداقل باید هزینه‌ای معادل سی میلیون تومان را برای راه‌اندازی آن اختصاص دهید. در نظر داشته باشید که هرچه کمتر هزینه و زمان بگذارید، احتمال شکست سیستم بیشتر می‌شود. شاید در نگاه اول هزینه‌هایی که صرف  می‌کنید  ترسناک به‌نظر برسد. اما فراموش نکنید که CRM به عنوان زیرساختی مهم، می‌تواند به تمام فرآیندهای سازمانی نظم بدهد.
اطمینان داشته باشید که با انتخاب درست، در دراز مدت تمام هزینه‌ای که صرف پیاده‌سازی CRM  کرده‌اید به سازمان بازخواهد گشت.

 

برای راه‌اندازی یک نرم‎افزار CRM کارا، به اندازه‌ی کافی وقت و هزینه اختصاص دهید تا احتمال شکست این پروژه در سازمان‌تان به حداقل برسد.

 

2 مقاومت پرسنل

به سه دلیل ممکن است کارکنان شما با سیستم CRM  که راه‌ انداخته‌اید نتوانند کنار بیایند. اولین دلیل، ترس است. ترسی که از احساس زیرنظر بودن ناشی می‌شود و استرس و نگرانی دائمی را برای کارکنان ایجاد می‌کند. دلیل دوم فقدان اطلاعات کافی است که به دلیل آموزش‌های ناقص و عدم وجود بازآموزی ایجاد می‌شود. سومین دلیل لجبازی است و زمانی پیش می‌آید که در سازمان‌تان افرادی هستند که فکر می‌کنند شما مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اید و CRM به اندازه‌ی کافی کارا نیست. برای جلوگیری از این اتفاق‌ها می‌توانید مرحله به مرحله با پرسنل درباره‌ی CRM گفتگو کنید. به‌عنوان مدیر ارشد باید نشان دهید که از سیستم CRM حمایت خواهید کرد و راه‌اندازی آن برایتان اهمیت دارد. می‌توانید تشویق‌هایی کوچک و بزرگ را برای پرسنل در نظر بگیرید تا به واسطه‌ی آن برای یادگیری انگیزه بگیرند و در مسیر راه‌اندازی CRM همراهتان باشند. کلاس‌های آموزشی برای کارکنان بگذارید، فضای مناسبی برای شنیدن نظرات‌شان ایجاد کنید و به آنها اطمینان دهید که وجود CRM برای بهبود کسب و کار ضروری است. به آنها نشان دهید که امکان پیگیری، نظم بخشیدن و پالایش مداوم کارها می‌تواند به تمام سازمان کمک کند و به نفع همه‌ی آنهاست.

 

پرسنل به سه دلیل، ترس، فقدان اطلاعات کافی و لجبازی در برابر راه‌اندازی موفق نرم‌افزارهای CRM مقاومت می‎کنند.

 

3 انتخاب اشتباه CRM

اشتباه در انتخاب ارائه دهنده‌ی CRM مشکلاتی را برای طولانی مدت ایجاد می‌کند. لازم است قبل از انتخاب CRM، شرکت‌های گوناگون ارائه‌دهنده‌ی این سیستم  و برنامه‌نویسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را بررسی کنید و بر اساس نیازهایتان مقایسه‌هایی را انجام دهید. در مجموع می‌توان ارائه دهندگان CRM را به چهار دسته‌ی کلی تقسیم کرد. یک، گروهی که تازه‌کار هستند و ممکن است پروژه‌های بزرگ را انجام نداده باشند. اگرچه این گروه نرم‌افزار ارزان‌تری را برایتان فراهم خواهند کرد اما در گره‌ها و مشکلاتی که پیش می‌آید ممکن است نتوانند به اندازه‌ی کافی کارایی داشته باشند. دوم، گروه‎هایی که CRM عمومی و مشترک برای هر کسب و کاری می‌نویسند و با اینکه قیمت مناسبی دارند معمولا درخواست‌های خاص و تغییراتی که از آنها می‌خواهید توسط این افراد به سختی انجام می‌شود.
CRM عمومی محیط پیچیده‌ای دارد و ممکن است برخی از ابزارهایی که در این نر‌م‌افزار دریافت می‌کنید را هیچ‌وقت استفاده نکنید. سوم گروهی هستند که CRM اختصاصی می‌نویسند و با توجه به اینکه در صنعت شما فعالیت مستمر دارند اصولا کار با آنها آسان و با ادبیات مشترک صورت می‌گیرد ضمنا آنها می‌توانند خواسته‌ها و نیازهای جدید شما را به راحتی در نرم‌افزارهای خود اضافه کنند. نرم‌افزاری که به این شکل آماده و تحویل داده می‌شود، نیازها و فرآیندهای اصلی سازمان شما را می‌بیند و بر اساس آن سیستم مناسب را در اختیارتان می‌گذارد.
در نهایت گروه چهارمی وجود دارد که CRM سفارشی می‌نویسند و پیشنهاد ما به کسانی است که یک CRM کامل و بی‌نقص می‌خواهند. برنامه‌نویسان CRM سفارشی را دقیقا مطابق با نیاز شما می‌نویسند و از بهترین انتخاب‌ها هستند. ضمنا این گروه می‌توانند تغییرات و ارتقای سیستم را به سادگی برایتان انجام بدهند. اگرچه این گروه نسبت به گروه‌های دیگر کمی گران‌ترند اما در نهایت سیستمی را تحویل می‌‌دهند که فقط برای شماست و منطبق بر نیازهایتان طراحی شده است. در این بین پیشنهاد ما به ترتیب استفاده از CRM سفارشی، اختصاصی و در صورت ناچار استفاده از CRM عمومی است.

 

CRM اختصاصی فقط برای کسب و کارهای شبیه شما نوشته می‎شود و به سبب آشنایی با ادبیات مشترک کار کردن با آنها آسان‌تر خواهد بود.

 

4 عدم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب

عجله نکنید! انتخاب شرکت ارائه دهنده‌ی CRM باید با دقت و تمرکز انجام شود. در این مسیر از مشاوران کمک بگیرید و از رهنمودهای آنها درباره‌ی مزایا و معایب انتخاب انواع CRM بهره‌مند شوید. اگر شرکتی را انتخاب کردید حتما قبل از سفارش نهایی نرم‌افزار را ببینید و با مشتریانی که قبل از شما CRM را خریده‌اند درباره‌ی آن گفتگو کنید.  اگر نیاز و یا خواسته‌ی ویژه‌ای از نرم‌افزار CRM دارید آن‌را با برنامه‌نویسان به‌صورت کاملا شفاف در میان بگذارید تا نرم‌افزاری که تحویل می‌گیرید دقیقا همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
شیوه‌ی آموزش و استقرار نرم‌افزار یوتاب
یوتاب یکی از مهم‌ترین محصولات شرکت هموراست و مشتریان بسیاری در سرتاسر ایران دارد. همورا به منظور ارائه‌ی خدمات در بالاترین سطح، برای پیاده‌سازی یوتاب برنامه‌ی آموزشی مدون و طبقه‌بندی شده‌ای را در نظر ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)