14
اسفند
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

7 نکته در کارت‌های تبریک

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

برخی از شیوه‌های تبلیغات هنوز هم ارزش و سودمندی خود را حفظ کرده‌اند و می‌توانند در انتقال احساسات و ایجاد ارتباطات موفق عمل کنند. ارسال کارت تبریک نیز یکی از همین روش‌هاست که به شرط رعایت نکاتی می‌تواند سفیری مناسب مابین دوستان و مشتریان باشد.

 

برخی از صاحبان کسب و کارها بر این عقیده هستند که ارائه‌ی کارت تبریک دیگر منسوخ شده است و به دلیل زحمت تهیه و تدارک، آن‌را از سیستم روابط عمومی خود حذف کرده‌اند. اما وجود کارت‌های تبریک در حوزه‌ی خدمات سرگرمی همچون گردشگری به سبب ماهیت خدماتی خود و نیاز به گسترش ارتباطات با بازارهای گوناگون، شیوه و نوع انتقال احساسات، هنوز هم سودمند است. در نتیجه بسیار مهم است که کارت‌های تبریک را از بسته‌های تبلیغاتی خود حذف نکنید و با رعایت نکاتی برای ذیفعان مهم خود ارسال کنید. در ادامه به ذکر هفت نکته‌ی طلایی پرداخته‌ایم که در تدارک کارت‌های تبریک می‌تواند سودمند باشد.

 

1 خودتان بنویسید

حتما کارت‌های تبریک زیادی را دیده‌اید که در آنها از متن‌های تایپ‌ شده و تکراری استفاده شده است. این کارت‌ها نه‌تنها در ذهن مخاطب ماندگار نیستند بلکه هزینه و زحمتی که برای تدارک آن صرف می‌شود گاهی بی‌نتیجه می‌ماند. ما پیشنهاد می‌کنیم خودتان با کمک سایر همکاران در سازمان دست به‌کار شوید و تلاش کنید تا با دست‌خط مناسبی، متن کارت‌ها را بنویسید. اگر سازمان بزرگی هستید و لازم است برای تعداد زیادی از ذینفعان کارت ارسال کنید، دو پیشنهاد وجود دارد. نخست آنکه تلاش کنید برای برخی از مهم‌ترین‌ آنها، کارت‌ها را با دست‌خط خود بنویسد. اگر فرصت این کار را ندارید حداقل نام و نام خانوادگی آن فرد و امضای خودتان را دستی در متن کارت اضافه کنید. هر کاری کنید تا به مخاطب نشان دهید ارسال این کارت تبریک، یک رفع تکلیف نبوده و برای آن احترام و ارزش خاصی قائل هستید.

 

2 شخصی‌سازی کنید

به جز دست‌نویس بودن متون اینکه چه محتوایی می‌نویسید بسیار مهم است. می‌خواهید به اقامت‌گاهی که سال‌‌ها با شما همکاری می‌کند کارت تبریک بفرستید؟ بسیار عالی خواهد شد که از خاطرات مشترک و یا از تجربه‌ی خوشایندی که در سال گذشته بینتان اتفاق افتاده بگویید. از فضایی که در داخل کارت دارید برای انتقال احساس و نشان دادن علاقه‌ای که به مخاطب دارید استفاده کنید. شکی نیست جملات واقعی و بدون غلو که امیدواری، بخشندگی و آرزوهای خوب را نشان می‌دهند، بسیار ماندگارتر از شعرها و جملات تکراری هستند.

 

3 کارت‌های تبریک را از خیریه‌ها بخرید

بسیاری از خیریه‌های خوش‌نام و فعال، اقدام به تهیه و چاپ کارت‌های تبریک می‌کنند و آن‌ها را به‌صورت اینترنتی و یا در بازارچه‌های نزدیک نوروز می‌فروشند. خرید این کارت‌های تبریک علاوه بر آنکه یک اقدام مثبت اجتماعی است، کمک می‌کند تا افراد بیشتری با نام این خیریه‌ها آشنا شوند و اقدامات مشابهی از سمت سایرین صورت بگیرد. کارت‌های تبریک همانند سفیرانی از سمت شما هستند و می‌توانند تفکرات، دغدغه‌ها و اقداماتی که در جهت انجام وظایف اجتماعی خود انجام می‌دهید را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به دریافت‌کنندگان نمایش دهند. با این عمل، شکی نیست که احساس خوبی در دریافت‌کنندگان کارت‌ها ایجاد خواهد شد.

 

4 متنوع انتخاب کنید

فکر کنید برای دو پرسنل از هتلی که در زنجیره‌ی تامین شما قرار دارد کارت‌های تبریک کاملا یکسان ارسال کرده‌اید. فکر می‌کنید این کارت‌ها می‌توانند بر مخاطبان اثرگذار باشند؟ بازار کارت‌های تبریک آنقدر تنوع دارد که لازم نباشد برای دو همسفر و یا همکار کارت‌های همسان ارسال کنید. اجازه دهید تا سلیقه و علاقه‌ای که برای انتخاب کارت‌ها به‌خرج داده‌اید به کمال برسد و کسانی که کارت‌ها را دریافت می‌کنند احساس خوشایندی داشته باشند.

 

5 در زمان مناسب ارسال کنید

هدایای نوروزی و کارت‌های تبریک نباید خیلی زود و یا خیلی دیر ارسال شوند. اگر می‌خواهید از سیستم پست استفاده کنید سرویس‌های گوناگون آن‌را بررسی کنید و با توجه به حجم کارهای آخر سال بهترین و موثرترین شیوه را انتخاب کنید. از آنجا که نوروز برای فعالین در صنعت گردشگری فصلی شلوغ و پر سفر است، انتخاب هوشمندانه‌ی زمان ارسال هدایای نوروزی در اثربخشی آن موثر خواهد بود. شاید بد نباشد حتی به ارسال هدایا بعد از پایان تعطیلات نوروز فکر کنید. این کار باعث می‌شود ضمن یادآوری مجدد، هدایا بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند.

 

6 لیست خود را در طول سال تهیه کنید

وقتی آخر سال می‌رسد معمولا حجم کارها به قدری زیاد می‌شود که نمی‌توان به درستی و در زمان مناسب گیرندگان کارت‌های تبریک را انتخاب کرد. اگر برای این امر در سازمان‌تان برنامه‌ریزی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای سال‌های آتی مخاطبان را در طول سال و هر زمانی که به فکرتان خطور کرد، به شکلی در سیستم CRM و یا یک فایل اکسل ثبت نمایید.

 

7 در راستای حفاظت از محیط‌ زیست انتخاب کنید

انتخاب الیاف طبیعی، استفاده از کاغذهایی که با پودر سنگ درست شده‌اند و استفاده‌ی کمتر از کاغذ علاوه بر خاص‌تر کردن هدیه شما، می‌تواند فعالیتی سودمند برای حمایت از محیط‌زیست و میراث طبیعی باشد. حتی اگر شرایط تغییر در هدیه خود را ندارید می‌توانید با نوشتن جمله یا شعاری مناسب گامی در جهت حفاظت از محیط‌ زیست بردارید.

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
جهانگردی در یوتاب با صبا
آمارهای سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) می‎گویند؛ تنها در چهار ماهه نخست سال میلادی جاری بیش از 360 میلیون گردشگر در جهان جا‎به‎جا شده‎اند! با این حجم از جا‎به‎جایی، «سرعت عمل» در صنعت گردشگری بسی...
اطلاعات بیشتر
6 نکته در ایمیل مارکتینگ
صبح یک روز تعطیل است. با یک لیوان چای بزرگ در دست، گوشی‌تان را برمی‌دارید تا ایمیل‌هایتان را چک کنید. لابه‌لای تمام ایمیل‌هایی که رسیده است یک تیتر جذاب میخکوبتان می‌کند. چای را روی میز می‌گذارید...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)