30
بهمن
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

هدیه‌های اشتراکی در گردشگری

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

نوروز و هدایای آن اتفاق خوشایندی است که هر ساله نه‌تنها به ادامه‌ی سنت‌های کهن ایرانی کمک می‌کند بلکه باعث استحکام روابط بین سازمان‌ها و مشتریان نیز می‌باشد. در راستای مطالب پیشین، در این مطلب به پیشنهادهایی پرداخته‎ایم که می‌توانند برای انتخاب هدیه‌ی نوروزی یاری‌تان کنند. 

تعداد مشتریان در شرکت‌های گردشگری معمولا زیاد است. هر چه سال‌های بیشتری کار کنید تعداد افرادی که با آنها در ارتباط هستید بیشتر خواهد شد و هدایایی که باید برای تبریک سال نو تدارک ببینید افزایش می‌یابد. اگر بخواهید به تمام این افراد هدیه بدهید نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری بسیار سنگین دارید که با توجه به حجم کارهای آخر سال غیرممکن است. ما در اینجا پیشنهادی داریم که می‌تواند غیرممکن را ممکن کند.

 

با هم هدیه بدهید

به جز شما که شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات گردشگری هستید شرکت‌های دیگری هستند که در زمینه‌ی ارائه خدمات در حوزه‌ی سرگرمی، امور فرهنگی و تفریحی فعالیت می‌کنند. در واقع آنها مانند شما به حضور یا عدم حضور مردم وابسته‌اند، فصل‌های کم‌فروش و پرفروش دارند و معمولا به تبلیغات و پیدا کردن بازارهای نو اهمیت می‌دهند. از سویی دیگر شما می‌خواهید به تمام مسافران‌تان حتی آنهایی که در نوروز با شما سفر نکرده‌اند یا مدت طولانی است که از آنها خبری ندارید هدیه بدهید و دوست دارید کاری کنید تا در یادها باقی بمانید و یا برندتان را به دیگران معرفی کنید. در این صورت می‌توان با کمک خدمات شرکت‌های دیگر، هدیه‌های جذاب و به‌یادماندنی را برای مشتریان فراهم کرد.
چگونه؟ چند مثال زیر را به‌عنوان پیشنهاد ارائه کرده‌ایم.

 

چگونه هدیه انتخاب کنید؟

هر چه نوروز برای شرکت‌های گردشگری فصل درآمدزایی و کسب سود است، برای بیشتر کافه‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های تفریحی و ورزشی در شهرهایی چون تهران ممکن است اوضاع برعکس شود. در این شرایط می‌توانید با مدیران این مجموعه‌ها به توافق برسید که در طول تعطیلات نوروز به کسانی که از جانب شما معرفی می‌شوند، تخفیف بدهند و حتی محصولی را به‌رایگان در اختیارشان بگذارند. در ازای این خدمات شما نیز از طریق ایمیل‌های انبوه، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی دیگری که دارید مشتریان‌تان را برای دریافت هدیه به سمت آنها می‌فرستید.

 

در نوروز وضعیت درآمدزایی برخی کافه‌ها و رستوران‌ها در شهرهایی مانند تهران تغییر می‌کند و می‌توانند در ترکیب با شرکت‌های گردشگری خدمات خود را به مشتریان هدیه بدهند.

 


مثلا کافه‌ها می‌توانند به مشتریان شما نوشیدنی گرم رایگان بدهند و در کنار آن محصولات دیگرشان را به‌فروش برسانند. از سویی دیگر بعضی از ارائه کنندگان بازی و سرگرمی مانند استخرها، زمین‌های گلف، زمین‌های چمن فوتبال و... معمولا کافه یا فروشگاهی در کنار خود دارند که اگر فروش خوبی داشته باشد می‌تواند چند برابر سودی که از فعالیت اصلی کسب می‌کنند را پوشش بدهد. در نتیجه این مجموعه‌های ارائه کننده‌ی خدمات سرگرمی می‌توانند زمین‌های بازی را به‌صورت ‌رایگان به شما بسپارند تا مشتریان از آن بهره‌مند شوند.
معمولا مدیران این مجموعه‌ها به شما خدمات یا محصولی را پیشنهاد می‌کنند که منافعی نیز برای سازمان خودشان به همراه داشته باشد. در نتیجه شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه، هدیه‌ای خاص و به‌یاد ماندنی ارائه کنید.

 

سود شما و شریکتان در چیست؟

نخست شرکت شما موفق شده است به تمام مشتریانش هدیه بدهد و نشان داده که برای تمام آنها ارزش و احترام قائل است. نام شما در کنار شریکتان آمده و حالا مشتریان با شنیدن نام یکی از شما، آن یکی را هم به‌یاد خواهند آورد. از سویی دیگر شما فرصتی برای دور هم بودن، استفاده از محصولات و خدمات جذاب را به آنها ارائه کرده‌اید و تعطیلات نوروز را برایشان به‌یاد ماندنی ساخته‌اید.
شریکتان چه سودی می‌برد؟ بدون نیاز به هیچ هزینه‌ی مستقیم تبلیغاتی و از طریق ابزارهای اطلاع‌رسانی شما مانند ایمیل مارکتینگ یا وب‌سایت، برند و خدمات او را معرفی کرده‌اید.

 

کافه، رستوران و یا هر محل دیگری که برای ارائه هدیه به شما کمک کرده می‌تواند با کمک ابزار تبلیغاتی سازمان‌تان خود را به مشتریان جدید معرفی کند.

 

 

با کمک شما شریک‌تان توانسته در فصلی که دیگر همکارانش با پایین آمدن تعداد مشتری روبرو هستند به سود مناسبی برسد. ضمنا مشتریان شما برای روزهای دیگر سال هم شریک‌تان را از یاد نخواهند برد و در صورت ارائه‌ی خدمات مناسب به جز برای دریافت هدیه باز هم به آنجا سر خواهند زد.

 

معایب این روش چیست؟

اگرچه ما سود حاصل از این شیوه‌ی هدیه دادن را بسیار بالاتر از ضرر آن می‌دانیم اما ذکر این نکته ضروری است که در صورت عملکرد نادرست معایبی پدیده خواهند آمد.
مهم‌ترین مشکلی که ممکن است سازمان‌تان با آن روبرو شود انتخاب اشتباه شریک است. اگر شما فرد یا گروه مناسبی را انتخاب نکنید نه‌تنها هدیه‌تان به خطر می‌افتد بلکه ممکن است تمام کارهای خوبی که در گذشته کرده‌اید هم در دید مشتریان از بین برود. شریک شما باید تا انتها بر سر تعهداتش پایدار باشد و ناگهان در میانه‌ی کار رهایتان نکند. او باید برای آبروی سازمان و حرفه‌ی شما به اندازه‌ی خود سازمان ارزش قائل باشد و شما را جدا از خود نبیند.

 

انتخاب اشتباه شریک و یا عدم شفافیت در تعیین اولویت‌ها و درخواست طرفین می‌تواند مشکلاتی را در نتیجه‌ی مورد نظر ایجاد کند.

 


از سویی دیگر ممکن است شریک‌تان هم دچار مشکلاتی شود. مهم‌ترین آفت این شراکت برای او زمانی است که بازار هدفش را به‌درستی تشخیص نداده باشد یا کاری که قرار است برای شما انجام بدهد در چهارچوب‌های خودش نگنجد.
گاهی انتظاراتی که شما از شرکت ارائه کننده‌ی خدمات و محصولات دارید بر پایه‌ی دانش‌های کامل و بررسی عمیق نیست در نتیجه‌ی  انتخاب اشتباه از جانب شما و پذیرش غلط از سمت شریک‌تان می‌تواند برای هر دو طرف ایجاد مشکل و بحران کند.

 

در قسمت پیشین از لیست دریافت کنندگان هدیه‌ها گفتیم و در این قسمت به روشی برای هدیه دادن پرداختیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای هدیه‌های نوروزی حتما به اندازه‌ی کافی وقت بگذارید، لیستی از ایده‌هایی که دارید یا دیگران به‌کار برده‌اند تهیه کنید، در بیبن دوستان و همکاران‌تان در این باره صحبت کنید تا خلاقانه‌ترین و بهترین راه  را بیابید.

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
تغییر کلمه عبور ایمیل در اسمارترمیل
همه‌ی ما از اهمیت کلمه عبور و پیچیدگی آن در تامین امنیت ایمیل‌ها و اکانت‌های خود اطلاع داریم؛ به همین منظور باید نسبت به نحوه‌ی تغییر کلمه عبور در پنل‌های مورد استفاده خود آگاهی داشته باشیم. اگر از نرم...
اطلاعات بیشتر
نشانه‌گذاری
نشانه‌گذاری یا همان علائم نگارشی مانند پرانتز، ویرگول و... از جمله مهمترین اصول در تهیه و تدوین محتوا یا هر سند مکتوب می‌باشد. بخش تولید محتوای شرکت همورا مطالبی را در این خصوص جمع آوری نموده است تا نکات مهم در این حوزه ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)