4
دی
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

حضور در نمایشگاه گردشگری، آری یا نه؟

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

کمتر از یک ماه به برگزاری مهم‌ترین نمایشگاه صنعت گردشگری کشور باقی مانده است و بسیاری از صاحبان کسب و کارهای مرتبط در این فکر هستند که برای داشتن غرفه‌ای در نمایشگاه اقدام کنند یا خیر؟ در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

با نزدیک شدن به High Season تب و تاب نمایشگاه‌های گردشگری هم رو به افزایش است. شرکت در نمایشگاه برای بنگاه‌های اقتصادی که دارای یک سیستم منظم مارکتینگ، تبلیغات یا روابط عمومی نیستند، معمولا به‌عنوان یک چالش و یا یک اتفاق تصادفی مطرح می‌شود. به این معنا که مدیران یک یا دو ماه مانده به نمایشگاه تازه به این فکر می‌افتند که آیا در نمایشگاه پیش‌رو شرکت کنند یا نه. اگر تصمیم به شرکت بگیرند از خود می‌پرسند با چه ابعاد و هزینه‌ای حضور داشته باشند تا اتفاق‌های مثبتی برای آنها رقم بخورد و اگر شرکت نکنند ممکن است پشیمان شوند که چرا شرکت نکرده‌اند! ما در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که در این نمایشگاه‌ها با چند دسته مخاطب روبرو هستیم و چگونه می‌توانیم برنامه‌ریزی درست‌تری تنطیم کنیم.

 

حتما شرکت کنید!

حضور پرقدرت و قطعی در نمایشگاه‌های تخصصی نسخه‎ای توصیه شده و مناسب برای انواع سازمان‌ها محسوب می‌شود و اگر این اصل توصیه شده را پذیرا باشید در مرحله‌ی بعد باید دید که چگونه، با چه هزینه‌ای، به چه شکلی و با چه ابعادی  در نمایشگاه حضور داشت. قطعا پاسخ به این سوال‌ها آسان نیست و برای پاسخ نیاز به کار کارشناسی، برگزاری جلسات اتاق فکر و مشاوره گرفتن از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلفی مانند مارکتینگ دارید.

برای آنکه با دید بهتری بتوانیم مخاطبان حاضر در نمایشگاه را بررسی کنیم، ما آنها را به پنج دسته‌ی زیر تقسیم کرده‌ایم.

 

1 کارمندان و خانواده‌های آنها

شکی نیست که برگزاری یک نمایشگاه حتی با آنکه کاری سخت و پیچیده محسوب می‌شود اتفاقی خوشایند است و کارمندان را درگیر کاری متفاوت از امور جاری و همیشگی آنها می‌کند. شرکت در نمایشگاه یک اتفاق خوب و یک زنگ تفریح کاری مناسب است و باعث شکل گرفتن روحیه‌ی کار گروهی می‌شود. آنها به دوستان و خانواده‌ی خود درباره‌ی جایی که کار می‌کنند می‌گویند و از آنها دعوت می‌کنند که به غرفه‌ی آنها سری بزنند. این اتفاق به کارمندان‌تان احساس غرور و افتخار می‌دهد و به خانواده‌هایشان این فرصت دست خواهد داد که از نزدیک با کسب و کار آنها آشنا شوند.

 

2 تامین‌کنندگان

نمایشگاه فضایی بسیار مناسب برای آنکه شما و تامین‌کنندگان بدون بروکراسی‌ها و پیچیدگی‌های موجود در تنظیم جلسات با یکدیگر ملاقات داشته باشید. تامین‌کنندگان از حضورتان ابزار خوشحالی می‌کنند، به شما افتخار می‌کنند و ممکن است برای همکاری‌های جدید نیز ابراز علاقه‌مندی کنند. این جلسات غیررسمی و نمایشگاهی تاثیر بسیار مثبتی بر آینده‌ی کسب و کارتان خواهد داشت.
زنجیره‌ی تامین در فضای گسترده‌ی گردشگری به علت روابط عجیب و خاص مورد توجه است. مثلا یک شرکت ایرلاین که با تامین‌کنندگان بسیاری از صنایع مختلف ارتباط دارد خودش می‌تواند در کنار یک هتل تامین‌کننده‌ای برای یک شرکت گردشگری محسوب شود و همزمان هر سه نوع این شرکت‌ها به عنوان بنگاه‌های گردشگری نیز محسوب می‌شوند. با اینکه باید تدارکات خاصی برای این گروه از مخاطبان در نظر داشت اما مشاهده می‌شود که شرکت‌ها برای آن فکر یا برنامه‌ی خاصی ندارند.

 

3 مشتریان قدیمی

مشتریان قدیمی شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، ایمیل‌های تبلیغاتی را دریافت و گاهی شما را به دیگران معرفی می‌کنند. وقتی در نمایشگاهی حضور دارید این افراد از حضور شما مطلع می‌شوند و احساس اطمینان بیشتری در آنها ایجاد می‌شود. شاید مشتاق باشند که سری به شما بزنند و دیدارها را تازه کنند. شاید هم کنجکاو شوند که اطلاعاتی بیشتری از شما به‌دست بیاورند. در نهایت اگر برای ایجاد ارتباطی تازه با مشتریان قدیمی دنبال راهی هستید، حضور در نمایشگاه یکی از روش‌هایی است که می‌توان روی آن فکر کرد.

 

4 بازدیدکنندگان نمایشگاه

عموم بازدیدکنندگان با شرکت در نمایشگاه‌ها آمده‌اندتا شرکت‌های مختلف را رصد و آنها را با هم مقایسه کنند. حرف‌ها، دکور، محصولات و خدمات هر یک از غرفه‌ها را بشنوند، ببینند و کاتالوگ دریافت کنند. از طرفی دیگر غرفه‌داران هم علاقه‌دارند تا بازار جدیدی برایشان خلق شود. غرفه‌داران سعی می‌کنند با دریافت اطلاعاتی از بازدیدکنندگان، اتفاق‌های خوبی را برای افزایش فروش خود و بزرگ‌تر کردن برندشان برنامه‌ریزی کنند.

 

5 رقبا و همکاران حاضر در نمایشگاه

چه شرکت‌های دیگری در سطح شهر یا کشور هستند که خدماتی مشابه با شما ارائه می‌کنند؟ آیا از شیوه‌ی کاری آنها اطلاع دارید؟ دوست دارید با تیم فروش یا مدیر اجرایی آنها در محیطی دوستانه آشنا شوید؟ حضور در نمایشگاه می‌تواند راهی مناسب برای رسیدن به این اهداف باشد. به جز این‌ها شاید دلتان می‌خواهد همکارانی پیدا کنید یا دنبال پرسنلی هستید و فرصت یا شرایط دریافت رزومه‌ها را ندارید. نمایشگاه فرصت خوبی است که افرادی برایتان رزومه پر کنند و یا با شرکت‌هایی جدید آشنا شوید.

 

حالا که با انواع مخاطبان آشنا شدیم باید دید که چگونه می‌توان تمام این مخاطبان را به نحو مناسبی از خود راضی کرد و یا چه برنامه‌ی فکر شده‌ای برای هر یک از مخاطبان قرار است که پیاده شود. این برنامه به شما خواهد گفت که چه هزینه‌هایی پیش‌رو دارید و امتیازهای رقابتی شما در نمایشگاه نسبت به سایرین چیست. اگر برای هرکدام از این مخاطبان برنامه‌ای دارید که در خارج از نمایشگاه می‌تواند به‌شکل بهتری برگزار شود شاید دوباره باید به این سوال برگردیم که آیا واقعا باید درنمایشگاه شرکت کنیم؟

 

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
دانلود تعرفه‌های مصوب سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سال 94
در پیوست مصوبه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در سال 94 در خصوص انواع فعالیت‌ها و خدمات در حوزه‌ی انفورماتیک آمده است.
اطلاعات بیشتر
نشانه‌گذاری
نشانه‌گذاری یا همان علائم نگارشی مانند پرانتز، ویرگول و... از جمله مهمترین اصول در تهیه و تدوین محتوا یا هر سند مکتوب می‌باشد. بخش تولید محتوای شرکت همورا مطالبی را در این خصوص جمع آوری نموده است تا نکات مهم در این حوزه ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)