27
آذر
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
مقاله‌‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

7 اشتباه رایج در برگزاری جشنواره‌ها

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

برگزاری هر جشنواره به‌جز آن‌که هزینه و زحمات بسیار دارد، بخشی از سابقه‌ی سازمانی را هم تشکیل می‌دهد. اگر جشنواره‌ای که برگزار می‌کنیم به هر دلیلی موفق نباشد، تاثیر آن تا مدت‌های طولانی بر کسب و کارمان باقی خواهد ماند. در اینجا به هفت اشتباه رایجی پرداخته‌ایم که می‌توانند تمام زحمات در اجرای جشنواره‌ها را هدر بدهند!

در مطالب پیشین از تخفیف گفتیم و جشنواره‌هایی ثمربخش که می‌توانند در کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری تحول ایجاد کنند. اما برای برگزاری یک رویداد موفق به‌جز کارهایی که باید انجام دهیم، باید بدانیم از چه کارهایی اجتناب کنیم. پیرو مقالات پیشین در این مطلب می‌خواهیم از اشتباهات رایجی بگوییم که متهم اصلی در ایجاد جشنواره‌های شکست‌خورده هستند.

 

1 اجرای هیجان زده

هرگز پیش از بررسی کامل، سراغ برگزاری هیچ جشنواره‌ای نروید و پیش از هر اقدامی خوب بیاندیشید. مثلا از خود سوال کنید که آیا برگزاری جشنواره تنها راه‌حل شما برای حضور قدرتمند در بین رقبا یا بهبود وضع موجود است؟ به‌یاد داشته باشید که یک جشنواره با تصمیم‌گیری هیجان‌زده نه‌تنها به نتیجه‌ی مثبت نمی‌رسد بلکه ممکن است تا مدت‌ها مجبور باشید تاوان این اشتباه را بدهید.

 

2 تقلید کورکورانه

با یک نسخه‌ی یکسان نمی‌توان به هدفی مشابه رسید. چرا که ساختارها، پرسنل و برداشت سازمان‌ها از اهداف با هم متفاوت است. اگر جشنواره‌ی رقیبتان موفق بوده دلیل قانع‌کننده‌ای نیست که شما هم از همان مسیر بروید و بتوانید به مقصد مناسبی برسید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از رقبای پرقدرت با علم بر اینکه سایرین از آنها تقلید می‌کنند، با برگزاری جشنواره‌هایی سعی در گمراه کردن رقبایشان دارند. به‌این شکل راز موفقیت خودشان همواره در پرده‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

 

3 کوچک‌بینی

فرض کنید شما مدیر یک آژانس گردشگری هستید که در هر ماه، 100 تور برگزار می‌کند. اگر هر تور را 100 هزار تومان و با بیست درصد سود بفروشید، سود ماهیانه‌ی شما دو میلیون تومان خواهد بود. حالا تصمیم به برگزاری جشنواره‌ای گرفته‌اید که در آن ده درصد تخفیف می‌دهید. با این جشنواره در یک ماه به‌جای 100 تور، در بهترین حالت 150 تور می‌فروشید اما به‌جای دو میلیون تومان سود، یک میلیون و پانصدهزار تومان سود کرده‌اید. حالا نه‎تنها سودتان پایین آمده بلکه باید مبالغی را هم بابت تبلیغات و... که هزینه کرده‌اید بپردازید.
اگر برای آن 50 مشتری جدید برنامه‌ی بلندمدت ندارید سازمان را در اضافه‌کاری‌های بی‌مورد گرفتار نکنید. پیش از برگزاری جشنواره درباره‌ی سود و زیان‌تان حساب و کتاب دقیق کنید و مسائل مهم و بزرگ را فدای آمار و ارقام بی‌اهمیت نکنید.

 

4 خنده‌دار، مشکوک یا ترسناک بودن

برگزاری یک جشنواره با 5 درصد تخفیف نه‌تنها فرصت‌ها را از شما می‌گیرد بلکه به جامعه هدف می‌گوید که شما روحیه‌ی طنزپردازی قوی دارید و احتمالا جشنواره‌تان یک شوخی است. چراکه ارقام کوچک برای جشنواره‌ها بی‌معنا و فاقد کشش کافی هستند. از سوی دیگر تخفیف‌های خیلی زیاد هم برای مشتریان ایجاد شک و شبه می‌کند. وقتی ناگهان 90 درصد تخفیف می‌دهید مشتریان از خودشان می‌پرسند پس قبلا چقدر سود داشته‌اند؟ چه خدماتی کسر شده و چقدر کیفیت کاهش داشته که به این قیمت رسیده‌اند؟
به جز این دو مورد، در طراحی برخی جشنواره‌ها اتفاق‌های ترسناکی می‌افتد! دریافت جزییات زیاد یا خواسته‌های غیرمعمول از مشتریان، قرعه‎کشی‌هایی که معلوم نیست چگونه برگزار می‌شوند یا چه سرنوشتی دارند از مواردی هستند که شفاف نیستند و نمی‌گذارند مخاطبان به سراغتان بیاید و به شما اعتماد کنند.

 

5 فقدان جدیت لازم در اجرا

اگر قرار باشد یک مهمانی بد بدهید، بهتر است مهمانی ندهید! جشنواره هم مثل یک مهمانی است و اگر فکر کرده‌اید با جمله‌ی معروفی که می‌گوید «حالا برویم جلو تا ببینیم نتیجه چه می‌شود» می‌توانید جشنواه‌ای برگزار کنید، سخت در اشتباهید. یک سازمان باید با تمام وجود برای برگزاری جشنواره آماده باشد. ارکان اجرایی باید به‌صورت مشخص تعیین و نه‌تنها وظیفه‌ی هر فرد  بلکه باید به برنامه‌ها و راهبردهای جایگزین هم فکر شده باشد. اگر می‌خواهید مشتری جشنواره‌تان را جدی بگیرد و به سمت آن جذب شود پیش از آن باید خودتان آن‌را جدی گرفته باشید. به مخاطبان نشان دهید که در رویدادتان آمادگی پذیرایی و استقبال از مشتریان را دارید.

 

6 کسالت‌آور و طولانی بودن

تابستان می‌آید و فصل سفرها هم فرا می‌رسد. حالا فکر کنید اگر یک جشنواره‎ی سه‌ماهه داشته باشید بیشتر موفق می‌شوید یا اگر سه جشنواره‌ی یک‌ماهه؟ ازسه رویداد در مقایسه با یک رویداد چندین محتوای متنوع می‌توانید تهیه کنید و فرصت‌های بیشتری برای یادآوری خودتان به جامعه هدف دارید. یک جشنواره طولانی در میانه‌ی راه از نفس می‌افتد و تلاش برای نجات دادن آن در موارد متعددی بی‌نتیجه خواهد ماند.

 

7 اختتامیه‌ی بی‌موقع یا نا‌مناسب

زود دچار ناامیدی نشوید، شاید زمان موفقیت جشنواره فردای روزی باشد که تصمیم گرفته‌اید جشنواره را پایان دهید. همچنین در انتهای جشنواره‌ی موفقتان دلیلی که درابتدا به‌خاطرش جشنواره راه‌انداخته‌اید را به‌یاد بیاورید و بار دیگر آن‌را زنده کنید. مثلا اگر برای ارتباط با مشتریان قدیمی جشنواره‌ای را تنظیم و برگزار کرده‌اید حالا آمار و ارقامی تهیه کنید که نشان دهد شما چقدر موفق بوده‌اید، چه نتایجی کسب کرده‌اید و چقدر به اهدافتان رسیده‌اید و آن نتیجه ‌را در کانال‌های تبلیغاتی مناسب برای مشتریانتان منتشر کنید. به مخاطبان دیگری که به جشنواره‌تان اعتماد نکرده‌اند نشان دهید که چه فرصتی را از دست داده‌اند و به کسانی هم که همراه شما بوده‌اند خودتان را یادآوری کنید. وقتی جشنواره رو به اتمام است باید خودتان را برای یک اختتامیه‌ی باشکوه و یک نتیجه‌گیری عالی آماده کنید نه آنکه همه چیز را به صندوقچه‌ی فراموشی بسپارید.

 

هرچند برگزاری جشنواره‌ها نمی‌تواند بدون اشکال باشد، اما امیدواریم جشنواره‌های شما با کمترین مشکلات ممکن و بهترین نتایج برگزار گردند.

منبع: مقاله‌ی بهنام اسلمی در روزنامه‌ی دنیای اقتصاد

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
یک رژیم برای روابط عمومی‎تان!
روابط عمومی از آن بخش‌هایی است که هر سازمانی یا آن‎را دارد یا دوست دارد هر چه سریعتر راهش بیاندازد. اما یک روابط عمومی خوب نیاز به آموزش، مراقبت و پالایش دائمی دارد. چه سازمان‌تان روابط عمومی دارد و چه هنوز پایش به ک...
اطلاعات بیشتر
همورا خانه‌اش را بزرگتر کرد!
شرکت همورا به منظور توسعه و افزایش بهره‌وری نیروهای توانمند و استخدام نیروهای جدید، به فضای اداری خود یک دفتر دیگر را اضافه کرده است. دوست دارید بدانید در این دفتر چه بخشی از تیم همورا مشغول به کارند و چه اتفاق‌هایی در آ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)