11
آذر
1396
محتوای همورا
محتوای همورا
گزارش سفر قشم بهنام اسلمی برای آموزش به جوامع محلی

آموزش برای توسعه

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

«توسعه در سایه‌ی حفاظت» شعاری است که دوستداران محیط‌زیست در جهت تحقق آن سخت در تلاشند. در همین راستا حفاظت از جزیره‌ی قشم و بهبود شرایط زندگی مردم آن یکی از پروژه‌هایی است که توسط سازمان‌های بین‌المللی و داخلی پیگیری می‌شود. در یکی از این پروژه‌های بین‌المللی بهنام اسلمی به‌عنوان مدرس حضور داشتند و به تدریس مباحث گوناگونی برای ساکنین چند روستا پرداختند.

آموزش به جوامع محلی در کنار تمام سختی‌هایش آنقدر شیرین است که افراد بی‌شماری در ایران و جهان آن‌را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند. یکی از سازمان‌های بین‌المللی فعال در این زمینه جایکا (JICA) است. جایکا یا آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن از سال 1954 فعالیت‌های خود را آغاز کرد و تا به امروز در پیشبرد پروژه‌های گوناگونی همکاری داشته است.
مدتی است که جایکا فعالیتش را در جزیره‌ی قشم آغاز کرده است تا از این منطقه یک «اکوآیلند» (Eco Island) یا جزیره‌ی زیست‌محیطی بسازد. اما برای رسیدن به این هدف فازهای گوناگونی باید طی شوند که اولین آنها آموزش است.

 

چرا اکوآیلند؟

سال‌ها پیش بود که جزیره‌ی قشم عنوان تنها ژئوپارک منطقه را به‌دست آورد اما دیری نپایید که به دلیل مشکلات مختلف نتوانست در این رده‌بندی باقی بماند و این فرصت برای قشم از دست رفت. اما این پایان قشم نبود. مردم محلی، دوستداران طبیعت و فرهنگ و حالا موسسه‌ی بین‌المللی جایکا نمی‌خواهند که قشم آسیب ببیند و پتانسیل‌های بی‌شمار آن فراموش گردد. تجربه‌ی ژئوپارک نشان داد که قشم این جزیره‌ی دوست‌داشتنی جنوب ایران، به‌‌همان اندازه که زیباست می‌تواند در اثر سوءمدیریت آسیب ببیند.

 


جزیره قشمجزیره‎ی زیبای قشم

 

عدم آموزش کافی، حضور گردشگران انبوه، اشتباه در سیستم‌های دفع فاضلاب، زباله و عدم آگاهی در رابطه با چگونگی بهره‌بردن از پتانسیل‌های بی‌شمار جزیره می‌تواند تاثیرات منفی بی‌شماری بر حیات انسانی، گیاهی، جانوری و حتی جاذبه‌های زمین‌ساخت داشته باشد.

 

تجربه‌ی کشورهای دیگر می‌گوید اکوآیلند راه‌حل مناسبی برای حفاظت از منابع در برابر معظلات گوناگون است

 

تجربه‌ی کشورهای دیگر می‌گوید «اکوآیلند» می‌تواند راه‌حل مناسبی برای عبور و حل این بحران‌ها باشد. اکوآیلند که در واقع محدوده‌ای حفاظت شده و قوی در برابر معظلات گوناگون است، برنامه‌ای است که جایکا با کمک اهالی قشم و افراد دلسوز دیگر در صدد تحقق آن گام برمی‌دارد. اکوآیلند ساختار اکوسیستم پایدار را توسعه می‌دهد، به اقتصاد بومی ارزش می‌گذارد و سیستم دفاعی زیست محیطی قوی را پدید خواهد آورد. این‌ها و اقدامات بی‌شمار دیگر کمک می‌کنند تا هم طبیعت و هم مردم قشم روزگار بهتری را تجربه کنند.

 

پروژه‌های آموزشی در قشم

برای آن‌که تغییرات آغاز شود، پیش از هر اقدامی آموزش و اطلاع‌رسانی به جوامع محلی باید صورت بگیرد. چرا که تنها در این صورت می‌توان روی کمک و همکاری مردم محلی حساب کرد و در آینده‌ نیز این آموزش‌ها به‌کار خواهند آمد. در همین راستا جایکا آموزش مردم بومی را در اولویت قرار داده است و برای تحقق آن از مدرسین ایرانی کمک می‌گیرد.

 

موسسه‌ی آموزشی گردشگری ارسباران به‌عنوان مسئول آموزش بخشی از جزیره‌ی قشم انتخاب شده است و در این راستا به ارتقای سطح آموزش در منطقه می‌پردازد.

 

موسسه‌ی آموزشی- گردشگری ارسباران به سبب سال‌ها فعالیت در امر آموزش‌های گردشگری به عنوان مسئول آموزش بخشی از منطقه‌ی جزیره‌ی قشم برگزیده شده است. ارسباران آموزش برای جوامع محلی را در فازهای گوناگونی برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. عناوین مختلف و مهارت‌های بی‌شمار را برای آنهادر نظر گرفته است و با دقت و دلسوزی آن‌را دنبال می‌کند. برنامه‌های فاز اول این آموزش‌ها که شامل حضور مدرسینی کارآزموده بود به ارائه‌ی دانش‌های گوناگونی در امر مهارت‌های ارتباطی، گردشگری و مسائل زیست محیطی پرداخت. پس از اجرای موفقیت‌آمیز فاز اول، فاز بعدی در پاییز سال جاری کلید خورد و ارائه‌ی آموزش‌های دیگری برای ساکنین آغاز شد.

 

از همورا تا قشم

ارسباران تصمیم داشت تا آموزش‌های کاربری دیگری را برای سه روستای سهیلی، کورزین و طبل برگزار کند. برای این منظور همراه با تیمی از ارسباران که شامل مدیران و کارشناسان مربوطه بود، آقای بهنام اسلمی که تجربه‌ی سال‌ها مشاوره و آموزش را دارند برای تدریس دروسی چون مدیریت فیدبک، دنیای دیجیتال در گردشگری و اصول کسب و کارهای گردشگری همراه با استاد پرویز بختیاری که از اساتید به‌نام پرنده‌نگری یا Birdwatching هستند، عازم جزیره‌ی قشم شدند.

 

بهنام اسلمی به‌عنوان یکی از مدرسین پروژه‌ی جایکا به آموزش عناوینی چون دنیای دیجیتال در گردشگری، مدیریت فیدبک و آشنایی با کسب و کارهای گردشگری پرداخت

 

 

پرنده نگری با پرویز بختیاریکلاس پرنده‌نگری استاد پرویز بختیاری

 

کلاس‌ها در دو نوبت صبح و عصر و در اسکله‌ی قایق‌رانی روستاها برگزار می‌شد. مردم محلی مهربان این منطقه با علاقه و انرژی در کلاس‌ها حضور  داشتند و آموزش‌های لازم را از اساتید دریافت می‌کردند. چه در این فاز و چه در فاز پیشین هر کدام از استادها با توجه به اندوخته‌ی دانش‌های خود و نیاز جوامع محلی مطالب را ارائه دادند و به جذب مشارکت‌ها و کاربردی بودن عناوین ارائه شده بسیار اهمیت می‌دادند.

 

تدریس در قشمکلاس آموزشی آقای بهنام اسلمی

 

از سوی دیگر علاقه به یادگیری، کشف راه‌هایی برای بهبود وضع معیشتی و پیروی از قوانین و دستوراتی که به حفاظت از جزیره و ساکنان آن منجر می‎شد، برای شرکت‌کنندگان بسیار حائز اهمیت بود. 

در نتیجه‌ی این تفکر هماهنگ مابین شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها و اساتید، فاز دوم آموزش نیز همانند فاز اول به خوبی پیش رفت و خاطرات شیرین بی‌شماری را برای هر دو گروه باقی گذاشت.

 

قشم سرزمین آرزوها

با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد جزیره‌ی قشم، نه تنها در داخل کشور بلکه برای پژوهش‌گران و گردشگران خارجی نیز این جزیره بسیار مورد توجه است و آینده‌ی روشنی برای آن متصور می‌شود. مردم بومی برای توسعه و حفاظت از قشم پیش‌قدم می‌شوند و با مهمان‌نوازی از حضور گردشگران، سرمایه‌گذاران و تمام کسانی که در اندیشه‌ی ساختن روزهای بهتری هستند، استقبال می‌کنند.

 

آموزش به جوامع محلی قشمعکس یادگاری کلاس‌های آموزشی 


اگر اهل سفر هستید حالا بهترین وقت برای دیدن این جزیره‌ی زیباست. جنگل حرا، غار نمکی، دره‌ی ستارگان و رقص بی‌مثال دلفین‌ها در کنار غذاهای خوشمزه و مهمان‌نوازی مردم دوست‌داشتنی قشم تنها بخشی از آن چیزی است که دراین جزیره‌ی زیبا خواهید دید.

 

غذاهای محلی قشمغذای محلی قشم در کنار تیم ارسباران آقای شادلو، آقای بختیاری و خانم محمدی

 

در پایان همورا برای پیروزی و تحقق رویاها و آروزهای سراسر خیرخواهانه‌‌ی شرکت آموزشی گردشگری ارسباران، جایکا و تمام کسانی که در جهت ساختن روزهای بهتر این سرزمین در تلاشند آرزوی موفقیت، سلامتی و نیکبختی دارد و در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
دورهمی‌های آذرماه همورا
همورا در راستای افزایش ارتباط سازنده و مستمر با شرکای تجاری و مشتریانش، همواره برنامه‌های آموزشی فنی و فرهنگی در قالب دورهمی‌ برگزار می‌­کند. این ایونت­‌ها موقعیتی ایجاد می­‌کند تا در محیطی دوس...
اطلاعات بیشتر
از من تا بازارچه خیریه در آنسو
تا حالا شده یه کاری انجام بدی و احساس کنی که آدم مفیدی هستی؟ یا با انجام کاری احساس آرامش بهت دست بده و بخوای به دیگران هم توصیه کنی؟ من می‌خوام تجربه شخصی خودم در رابطه با کمک به حیوانات را باهاتون به اشتراک بگذارم شاید شما ...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)