4
مهر
1396
بهناز اسلمی
بهناز اسلمی
 

چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟ (3)

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

UI یا User Interface در سایت از آن موضوعاتی نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت. تمام آنچه که سایت در صدد نمایش و ارائه آن است با UI تحقق می‌یابد و می‌تواند باعث رضایت و یا عدم رضایت کاربران باشد. در این مطلب از ده نکته‌ی مهم دیگر در طراحی سایت‌ها گفته‌ایم.

کسب اطلاعات درباره‌ی UI مناسب سایت‌ها هم بسیار لذت‌بخش است و هم اثرات مثبت بی‌شماری در دیگر فرآیندها دارد. این مسئله تنها یک موضوع فنی نیست بلکه هنر، آشنایی با خلق و خوی انسان‌ها و درک خواسته‌ها و نیازهای کاربران است. یک سایت بدون درنظر گرفتن اصول UI نمی‌تواند آنچه از آن انتظار می‌رود را ارائه دهد. در ادامه‌ی مطالب مرتبط با سایت‌های کاربرپسند، در این نوشتار به 10 نکته‌ی دیگر که به طراحی سایتی مناسب منجر می‌شود پرداخته‌ایم.

 

21. به‌جای تغییرات سریع، Transitions را امتحان کنید.

طراحی سایتممکن است بخواهیم در صفحات سایت برخی عناصر ظاهر یا حذف شوند، حرکت کنند یا تغییراتی داشته باشند. بهتر است به‌جای آن‌که این تغییرات را خیلی سریع اعمال کنیم، با یک گذر 5 دهم ثانیه‌ای این کار را انجام بدهیم و این تغییرات را به کاربر نمایش بدهیم.

 

22. اقدامات مرحله به مرحله را جایگزین عملکرد شتاب‌زده کنید.

UI سایتبه‌جای اینکه از بازدید کننده بخواهید سریع ثبت نام کند، چطور است به او این فرصت را بدهید که از مراحل گوناگون لذت ببرد. با این کار هم ارزش‌های محصول و خدمات‌تان بیشتر می‌شود و هم هر ثبت‌نام برای کاربر شخصی‌سازی می‌شود و او از این ثبت‌نام بیشتر لذت خواهد برد. با این روش کاربر احساس نزدیکی بیشتری با شما دارد و در ادامه هم بیشتر اطلاعاتش را در اختیارتان قرار خواهد داد. تعامل تدریجی و شخصی‌سازی راهی مفید برای جذب افرادی است که از ثبت‌نام فراری‌اند.

 

23. مرزهای کمتر بگذارید، توجه بیشتر جلب کنید.

مرزبندی در UI

مرزبندی باعث می‌شود محتواهای سایت برای جلب توجه با همدیگر رقابت کنند. اگرچه مزربندی یا Border برای زمان‌هایی که می‌خواهید یک مطلب خاص را در معرض دید بگذارید مفید است اما باید در استفاده از آن محتاط باشید. به‌جای استفاده از خطوط مرزبندی می‌توانید از پس‌زمینه‌های مختلف، فضای خالی یا حتی سبک‌های گوناگون در تایپ استفاده کنید. امکانات متنوع UI باعث می‌شود که ما وسوسه شویم از تمام آنها در صفحات وب‌سایتمان استفاده کنیم. دقت کنید که دچار افراط نشوید تا صفحه‌ی سایت شما ناهموار و نامتعارف به‌نظر نرسد. بد نیست که در صفحه‌ی خود از چند خط مرزبندی هم استفاده کنید اما جایگزین کردن آنها با روش‌هایی که ارتباط بصری بیشتری برقرار می‌کنند به مراتب بهتر است.

 

24. به‌جای امکانات، مزایا را بفروشید.

فروش بهتر با UI بهتر

این یک درس بازاریابی مهم است! مردم ترجیح می‌دهند بیشتر درباره‌ی مزایا بدانند تا اینکه برایشان از امکانات محصول یا خدمات خود بگویید. برای آنها مزایا ارزش بیشتری نسبت به موارد دیگر دارند. وقتی فقط از امکانات بگوییم، مردم در ذهنشان جایی هم برای کمبودها باز می‌کنند، اما اگر از مزایا بگویید، بیشتر موفق می‌شوید تا با مردم رابطه‌ای قوی برقرار کنید و آنها را درباره‌ی خرید یا بهره‌مندی از خدمات‌تان ترغیب کنید.

 

25. به‌جای ساختن بن‌بست، هدایت کنید.

هدایت کاربر با UI

وقتی کاربران برای اولین بار به برنامه‌ها و وب‌سایت شما می‌رسند، اگر هیچ راهنما یا برنامه‎ای برای آنها نداشته باشید، آنها را به‎سادگی از دست خواهید داد. کاربران اولیه بهترین کاندیدها برای تبدیل شدن به مشتریان دائمی هستند. برای ماندگار کردن آنها، موانع اولیه را بردارید و به آنها نشان دهید که چه چیزهایی را برایشان در چنته دارید. برای وقتی هم که هیچ دیتایی وجود ندارد باید طراحی مناسبی در نظر بگیرید و به آن اهمیت بدهید. برای مثال اگر شما یک آژانس گردشگری دارید و کاربران می‌توانند وجود یا عدم وجود سفری را روی سایت شما جستجو کنند، شرایطی را به‌وجود بیاورید که اگر سفر مورد نظر کاربر روی سایت نبود به سمت دیگری هدایت شود و از سایت شما خارج نشود.

 

26. به‌جای اینکه انتخاب کنید، سعی کنید انتخاب شوید.

طراحی سایت خوب

دو دلیل بسیار خوب برای جدی گرفتن این جمله وجود دارد. اول: وقتی به دیگران حق و آزادی انتخاب می‌دهید، کمتر دربرابر شما مقاومت می‎کنند. دوم: این یک روش و هنجار پذیرفته شده است. مردم دوست دارند خودشان برای داشتن یا نداشتن چیزی تصمیم بگیرند.

 

27. به‌جای دوباره گفتن، ثبات داشته باشید.

ثبات در UI

تلاش کنید ثبات داشته باشید. این از اصولی است که در ذهن کاربر بیشتر جلوه می‌کند. ثبات در UI اثر متقابلی در کاربر دارد و آنها راحت‌تر می‎توانند مفاهیم اصلی سایت را درک کنند. کاربران با یک‌بار امتحان کردن یک دکمه توقع دارند تا در تمام صفحات سایت آن دکمه همان کارایی را داشته باشد. ثبات در یک وب‌سایت می‎تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد. حفظ یکپارچگی در رنگ‌ها، شکل‌ها، رفتارها، سایزها و زبان قالب سایت بخشی از این همسانی محسوب می‎شود. با حفظ یکپارچگی، کاربر در محیط سایت شما سردرگم نمی‎شود.

 

28. به‌جای کارهای اضافی، از پیش‌فرض‌های هوشمند استفاده کنید.

پیش فرض هوشمند این یک استراتژی متداول برای کمک به کاربران است تا بتوانند فرم‎های موجود در سایت را سریع‎تر پر کنند و در وقت آنها صرفه‎جویی شود. یکی از بدترین اقدامات این است که اطلاعات یک کاربر را بارها و بارها از او بخواهید. شرایطی را به‎وجود آورید که لازم نباشد کاربر هربار چیزی تکراری را تایپ کند.

 

29. به‌جای اختراع دوباره‌ی چرخ، از قوانین قبلی پیروی کنید.

طراحی بهترین سایتپیروی از قوانین، ضامن پایداری است. قوانینی در UI هستند که برای جایگاه هر چیزی تعریفی دارد و سال‎هاست مردم به آن عادت دارند. مطمئن باشید به‎کار بردن تغییرات در این قوانین باعث سردرگمی کاربر می‌شود و اثرات خوبی ندارد. برای مثال در ذهن همه‌ی ما برای بستن پنجره یک ضرب‎در در گوشه‎ی سمت راست صفحه تعریف شده است. اگر بخواهیم این فرم را تغییر بدهیم، نتیجه‎ای جز ایجاد مشکل برای کاربر نخواهد داشت.

 

30. به‌جای آنکه بگویید به‌دست می‌آورید، بگویید از دست می‌دهید.

UI سایت استانداردبه‌نظرتان یک شرکت بیمه قبل از یک اتفاق ناگوار و با به وجود آوردن ترس از دست دادن چیزهای با ارزش می‌تواند ما را بیشتر مجاب کند یا بعد از وقوع یک حادثه؟ بر اساس علم روان‎شناسی ما آدم‎ها بیشتر دوست داریم از بازنده بودن اجتناب کنیم تا اینکه بخواهیم برنده باشیم. این می‎تواند نکته‎ی خوبی برای تبلیغ محصولات و فروش کالاها در سایت شما باشد.

 

دوست دارید بیشتر درباره‌ی UI سایت‌های کاربرپسند بدانید؟ شما می‌توانید با دنبال کردن مطلب «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم؟ (4)» در وبلاگ همورا به اطلاعات بیشتری در این خصوص دست یابید. همچنین اگر مایل هستید شماره‌های قبلی این مطلب را مطالعه فرمایید، از شما دعوت می‌کنیم از مطلب «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (2)» و «چگونه سایتی کاربرپسند داشته باشیم (1)» بازدید کنید.
برگرفته از مطالب سایت goodui.org

بهناز اسلمی

بنیان‌گذار، قائم‌مقام مدیرعامل و برنامه‌نویس ارشد شرکت همورا
مهندس نرم‌افزار، عاشق حیوانات، سفر و زبان‌های خارجی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
بازاریابی گردشگری، از مشاوره تا تدریس
یکی از اهداف مهم شرکت همورا ارائه‌ی خدمات مشاوره و آموزش در زمینه‌ی بازاریابی، توسعه و بهبود کسب و کارهاست. در این راستا آقای بهنام اسلمی به عنوان مدرس بازاریابی، در کلاس فراگیران دوره‌ی «مدیر فنی بند ب...
اطلاعات بیشتر
چگونه یک سایت حرفه‌ای داشته باشیم؟ (3)
UI یا User Interface در سایت از آن موضوعاتی نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت. تمام آنچه که سایت در صدد نمایش و ارائه آن است با UI تحقق می‌یابد و می‌تواند باعث رضایت و یا عدم رضایت کاربران باشد. در این مطلب از ده نک...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)