24
مرداد
1396
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
ایده‎هایتان را دور نریزید:

سرمایه‌گذاری بدونِ پول

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

خیلی وقت است که به ‎ایجاد کسب و کاری فکر می‎کنید و حتی نشانه‎هایی از یک کارآفرین را هم در خود پیدا کرده‎اید. شاید هم دلتان می‌خواهد با کارهایتان به انسان‌های دیگری کمک کنید. اما با این همه ایده و شوق، یک مشکل بزرگ دارید، سرمایه! اگر شما هم به‎ خاطر نداشتن سرمایه‎ی کافی از چیزهایی که دوست دارید دست می‎کشید، صبر کنید. ما برایتان راه‌حلی پیدا کرده‎ایم.

مشکلات مالی تا به‎حال سر راه ایده‎های بسیاری نشسته و آنها را قبل از به‎ثمر رسیدن محکوم به شکست کرده است. شاید شما هم این  تجربه را داشته باشید که دلتان بخواهد ایده‌ای را دنبال کنید اما نبودن سرمایه‌ی کافی سد راهتان شده است. شاید دیگر از ایده‌ی خود دست کشیده یا آرزوهایتان را فراموش کرده باشید! اما، هنوز راهی برای نجات ایده‌ی شما وجود دارد. «کراود فاندینگ» روشی است که می‌تواند سرمایه‌ی مورد نیازتان را بدون پول فراهم کند.

 

کراود فاندینگ چیست؟

«کاری که خیلی خوب توانستیم انجام بدهیم صداقت و شفافیت ما در کمپین بود» این جمله راپیتر درینگ بنیان‌گذار PeakDesign -که از فعال‌ترین شرکت‌های کراود فاندینگ است- می‌گوید. اما کراود فاندینگ چیست و چطور باعث موفقیت می‌شود؟

کراود فاندینگ (Crowdfunding) یعنی تامین سرمایه جمعی! بسیاری از افراد در جهان و ایران به همین شیوه کارشان را شروع کرده‌اند. شیوه‌ی کار به این شکل است که شما ایده‌ای را مطرح می‌کنید و برای جذب سرمایه‌ آن‌را درمعرض دید عموم، (معمولا از طریق وب‎سایت‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند) می‌گذارید. مردم از هر قشری ایده‎ی شما را می‎بینند و اگر به‌ نظرشان این ایده خوب و اجرایی باشد سرمایه‎ای هرچند اندک را برای شما می‎فرستند. شما بعد از تامین سرمایه‎ی مورد نیاز کارتان را آغاز می‌کنید. ممکن است گاهی تعهدی هم در مقابل سرمایه‌گذاران داشته باشید. در تصویر زیر می‌توانید رشد این شیوه از سرمایه‌گذاری را در مناطق مختلف جهان ببینید.

 

رشد کراود فاندینگرشد کراود فاندینگ در جهان

 

افرادی که در تأمین سرمایه از شما حمایت می‌کنند تحت عنوان «حامی» مطرح می‌شوند. شرکت‌هایی هم که قالبی را برای ارائه و جذب سرمایه در اختیارتان می‌گذارند و شما و حامیان را به هم معرفی می‌کنند «پلت‌فرم» نامیده می‎شوند.

 

 

کراود فاندینگ (Crowdfunding) یعنی تامین سرمایه جمعی! بسیاری از افراد در جهان و ایران به همین شیوه کارشان را شروع کرده‌اند.
«حامیان» افرادی هستند که در سرمایه‌گذاری‌ها شرکت می‌کنند.
«پلت فرم‌ها» به شرکت‌هایی گفته می‌شود که ایده و حامیان را به هم می‎رساند.
 
 
 

انواع کراود فاندینگ کدام‌‌اند؟

جذب سرمایه در کراود فاندینگ به سه روش انجام می‌شود: اهدایی، بدهی و مالکیت. در ادامه درباره‎ی هر سه روش گفته‌ایم.

 

1 کراود فاندینگ اهدایی یا Donation

در این روش حامیان بدون چشم‌داشت به برگشت سرمایه‌، در کار همکاری مالی دارند. معمولا این نوع برای خیریه‌ها استفاده می‌شود. در کشور ما سازمان‌های حمایتی غیردولتی یا NGO ها با این روش به کمک و حمایت از قشرهای مورد نظرشان می‎پردازند.

 

2 کراود فاندینگ بدهی یا Debt

گاهی برای حامیان در ازای سرمایه‌گذاری، سود یا پاداش‌هایی در نظر گرفته می‌شود و بنابر تصمیم‌گیری نهایی به آن‌ها پرداخت می‌شود، این نوع سرمایه‌گذاری را بدهی یا Debt می‌گویند. این بدهی را تعهد اولیه‎ی شما تعیین می‎کند که ممکن است هر چیزی باشد.

 

3 کراود فاندینگ مالکیت یا Equity

سرمایه‌گذاران به ازای سهام و سود از پروژه‌ حمایت می‌کنند، این نوع سرمایه‌گذاری مالکیت یا Equity نام‌گذاری شده است. درواقع ایده‌ی شما در ازای اجرایی شدن، مالکین دیگری نیز پیدا می‌کند.

 

4 کراود فاندینگ ترکیبی یا Hybrid

حاصل ترکیب خلاقانه‌ی موارد بالا با یکدیگر کراود فاندینگ ترکیبی را می‌سازد.

 

برای تامین سرمایه‌ی عمومی چه مراحلی را باید طی کرد؟

الگوی کراود فاندینگ از الگوی جهانی آن گرفته شده، بنابراین می‌توان گفت تمام مراحل آن هم از اولین سازمان‌هایی که شروع کردند الگوبرداری شده است. برای جذب سرمایه‎ی مورد نیازتان طی کردن پنج مرحله‎ی زیر می‌تواند راه‎گشا باشد.

  1. برای خودتان یک پلت‎فرم (شرکت یا سازمان پشتیبان) انتخاب کنید.
  2. سناریوی ایده یا استارت‌آپ خود را طبق قالب پلت‌فرمی که انتخاب کرده‌اید آماده ‌کنید. بهتر است علاوه بر سناریوی کتبی یک ویدیو هم بسازید که درباره‎ی ایده‎ی شما دیدگاه بهتری به دیگران بدهد.
  3. مقدار سرمایه‎ی مورد نیاز برای راه‌اندازی پروژه‌تان را تخمین بزنید و آن‌را اعلام کنید.
  4. مهلت زمانی معینی را برای جذب و دریافت سرمایه مورد نیازتان در نظر بگیرید.
  5. پروژه خود را به پلت فرمی که در ابتدا انتخاب کردید ارائه کنید.

 

چه شرکت‌هایی در دنیا با کرواد فاندینگ شروع کرده‌اند؟

سایت‌های مختلفی در دنیا هستند که در نقش پلت‌فرم ظاهر می‌شوند. آنها ایده‌های مردم را روی سایت‌شان می‌گذارند تا هر کسی که می‌تواند و یا دوست دارد از آن ایده حمایت کند. یکی از این سایت‌ها «kickstarter» است. اگر به وب‌سایت آنها سری بزنید می‌توانید ایده‌های گوناگونی را ببینید که مردم در سرتاسر جهان آن‌ها را ثبت کرده‌اند. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین ببینید که چه ایده‌هایی به سرانجام رسیده‌اند و حتی کدام ایده‌ها موفق به جمع‌آوری تمام مبلغی که در نظر داشته‌اند نشده‌اند. اگر خودتان هم ایده‌ای داشته باشید، می‌توانید آن‌را در این سایت ثبت کنید. از بهار سال 2009 که Kickstarter آغاز به‌کار کرده است، 13 میلیون نفر از پروژه‌های مختلف حمایت کرده‌اند. بیش از 3 میلیارد سرمایه جمع آوری شده و نزدیک به 130 هزار ایده به مرحله‌ی اجرا رسیده‌اند. این ایده‌ها در زمینه‌های گوناگونی چون موسیقی، به‌راه انداختن رستوران و کافه، برنامه‌های آموزشی و... بوده‌اند.

 

 

از زمان آغاز به‌کار سایت «Kickstarter » که یکی از پلت‌فرم‌های مطرح در جهان است، بیش از 13 میلیون نفر برای به‌ثمر رسیدن ایده‌ها حامی شده‌اند، بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری شده و نزدیک به 130 هزار ایده اجرا شده است.
 
 
 
به جز Kickstarter سایت‌های دیگری چون «EarlyShares»، «SeedInvest»، «Crowdcube» و «WeFunder» از دیگر پلت‌فرم‌های مطرح در جهان هستند. آنها در جذب سرمایه و کمک به اجرایی شدن ایده‌ها در کنار شما خواهند بود.
 
سایت اطلاعاتی کراود فاندینگ می‎گوید در سال 2015 بالغ بر 34 میلیارد دلار سرمایه‎ به این روش بین ایده‎پردازان و مردم به‌گردش درآمده است. این پروژه در جهان کمک می‌کند تا صنعت، هنر و اقتصاد رشد کنند و هر روز راه برای پرورش ایده‎ها و کشف چیزهای تازه وجود داشته باشد. در تصویر زیر می‌توانید مجموع کل سرمایه‌ای را که از سال 2012 تا 2015 با روش کراود فاندینگ جمع شده است را ببینید. این نمودار پیش‌بینی می‌کند که نرخ رشد کراود فاندینگ در سال‌های بعد هم سیری صعودی خواهد داشت.

 

آمار کراود فاندینگپیش‌بینی رشد انواع شیوه‌های سرمایه‌گذاری و سهم بالای کراود فاندینگ

 

در ایران هم پروژه‌هایی با روش کرود فاندینگ کار خود را آغاز کرده‌اند. یکی از بهترین آنها برنامه‎ای است  که برای جمع‌آوری کمک به کودکان اوتیسم طراحی شده است. شما در این کراود فاندینگ در ازای هر مبلغی که پرداخت کنید یک هدیه مانند کارت تبریک، دستبند و یا یکی از نقاشی‌هایی که کودکان اوتیسم آن‎را کشیده‌اند دریافت می‌کنید. در نهایت پولی که واریز کرده‌اید، برای کمک به این کودکان صرف می‎شود و شما هم یک یادگاری ارزشمند از این مشارکت دریافت خواهید کرد.

 

حالا نوبت شماست!

وقت آن رسیده تا به چیزهایی فکر کنید که تا‌ به‌حال به‎خاطر نداشتن بودجه‎ی کافی آن‌ها را ندیده گرفته بودید. از صندوقچه‌ی ذهنتان هر آنچه هست را بیرون بکشید، تجربه کنید، بیاموزید و پیروز شوید.

 

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
پیشنهاد به تهیه هاست یا سرور پشتیبان
همانطورکه مطلع هستید، سایت‌ها و یا نرم‌افزارهای تحت‌وب، بر روی سرورهایی نصب می‌گردند که هر‌چند از نظر فنی ممکن است دارای بستر قوی و مناسبی باشند، با این حال بروز مشکل و خطا در آن امری اجتناب ناپذیر است.
اطلاعات بیشتر
آموزش برای توسعه
«توسعه در سایه‌ی حفاظت» شعاری است که دوستداران محیط‌زیست در جهت تحقق آن سخت در تلاشند. در همین راستا حفاظت از جزیره‌ی قشم و بهبود شرایط زندگی مردم آن یکی از پروژه‌هایی است که توسط سازمان‌های بی...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)