29
خرداد
1396
ساسان سلوتی
ساسان سلوتی
به تیپ‎های شخصیتی خوش آمدید

چگونه خوش‎تیپ‎ترین شخصیت را داشته باشید؟

1 رای    میانگین 5.0 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

شاید اگر من ده سال پیش درباره تیپ‌های شخصیتی شنیده بودم، می‌توانستم در برخی شرایط بهتر عمل کنم. واکنش‌های دیگری را برای بحران‌های  کار و زندگی شخصی‌ام داشته باشم. برای رسیدن به خواسته‌هایم به شکل دیگری تلاش کنم. نه تنها دیگر دچار درگیری‌های گوناگون نمی‌شدم، بلکه می‌توانستم با درک تنوع، اوضاع را به نفع خود تغییر بدهم.

تیپ‌های شخصیتی چیست؟

تیپ در واقع کلمه‌ای یونانی به معنای اثر یا نقش است. در روانشناسی، تیپ به خصوصیاتی اطلاق می‌شود که در بین گروهی از افراد مشترک است. به عبارت‌دیگر مجموعه آدم‌هایی که در یک تیپ شخصیتی قرار دارند، ممکن است رفتارها، تفکرات و گاهی واکنش‌های بدنی یکسانی دارند. علت‌های خاصی از جمله، تجربه‌های کودکی، ارتباط با والدین و شیوه رشد فرد می‌تواند تیپ‌ شخصیتی او را بسازد. تئوری مهمی پشت داستان تیپ‌های شخصیتی نهفته است. تیپ شخصیتی چیزی است که با بخشی از آن متولد می‌شویم، زندگی می‌کنیم و حتی پس از مرگ هم ما را با همان به یاد خواهند آورد. تیپ شخصیتی می‌تواند در طول زندگی گسترش بیابد، بهینه شود و شرایط را تحت تاثیر خود قرار بدهد. این ما هستیم که باید شیوه درست استفاده از تیپ‌های شخصیتی را انتخاب کنیم. با کسب دانش درباره تیپ‌های شخصیتی، می‌توانیم در تعامل با افراد بهتر عمل کنیم. شغل یا کارمند دلخواهمان را بیابیم و همواره در جهت ساختن زندگی بهتر برای خود و دیگران گام برداریم.

 

تولد تیپ‌های شخصیتی

داستان تیپ‌های شخصیتی از نگرانی‌های همیشگی یک مادر آغاز شد. بیش از هفتاد سال پیش یک مادرزن کنجکاو با دامادی عجیب روبرو شد. دامادی که اگرچه برای دخترش برازنده بود اما کمی متفاوت به‌نظر می‌رسید. این مادر که کاترین کوک بریگیز نام داشت، همراه با دخترش ایزابل بریگیز مایرز، سوالاتی را برای بهتر شناختن انسان‌ها طرح کردند. بعدها این سوالات به دانشگاه‌های بزرگی در آمریکا رسید و تبدیل به یک آزمون شد.

آزمون MBTIکاترین کوک بریگیز (سمت چپ) و دخترش ایزابل بریگیز مایرز (سمت راست)

 

 MBTI نام این آزمون است و سالیانه بیش از دو میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. امروزه اگر کلمه تیپ‌های شخصیتی یا Personality Types  را جستجو کنید با انواع دسته‌بندی‌‌ها و اصطلاحات روبرو خواهید شد. آزمون‌ها، تلفیق عرفان با موضوعات روان‌شناسی و حتی ارتباط بیماری‌هایی چون سکته قلبی و سرطان با تیپ‌های شخصیتی، موضوعاتی است که از خواندن درباره آنها شگفت‌زده خواهید شد.

 

چرا باید بدانید؟

می‌خواهید جهان‌تان را تغییر دهید؟ در شش گزاره زیر برایتان خواهیم گفت، تیپ‌های شخصیتی چگونه این امر را برایتان تسهیل خواهد کرد.

 

1- خودتان را می‌شناسید

همه‌ی ما تیپ شخصیتی خودمان را داریم. دانستن درباره خودمان کمک می‌کند تا موثرتر و بهتر عمل کنیم. از نقاط ضعف و قدرت‌مان آگاه شویم و بدانیم در چه شرایطی ممکن از زاویه تیپ شخصیتی‌مان آسیب ببینیم یا سود کنیم. با آگاهی از خودمان می‌توانیم عاقلانه‌تر درباره شغل، تحصیل و حتی روابط عاطفی‌مان تصمیم بگیریم.

 

2- از درگیری جلوگیری می‌کنید

وقتی شما از شخصیت خودتان آگاه باشید و بتوانید تیپ شخصیتی دیگران را هم به‌درستی تشخیص بدهید، محل بروز مشکلات در روابط را می‌دانید. برای مثال شما درک می‌کنید یک تیپ شخصیتی از گفتگوی طولانی فرار می‌کند و حتی ممکن است عصبانی شود. پس با آگاهی جلوی مشکل را می‌گیرید و شرایط را به شیوه‌ای که دوست دارید پیش می‌برید.

 

3- تنوع را درک می‌کنید

با دانستن درباره تیپ‌های شخصیتی شما به آرامشی دلچسب می‌رسید. می‌دانید که شکل و ساختار ارتباط آدم‌ها با شما لزوما یکسان نیست. دیگر زمان‌تان را صرف تفکر درباره رفتار عجیب همکار، همسر یا هم تیمی‌تان نخواهید کرد. با آگاهی دنبال راه‌حل‌هایی برای بهبود روابط می‌گردید. انسان‌های متفاوت، علایق و توانایی‌های منحصر به‌فردی دارند. وقتی آنها را با همان تفاوت‌ها بپذیریم به کمک ما خواهند آمد.

 

4- حرفه مناسب خود را پیدا می‌کنید

با شناخت تیپ شخصیتی خود، می‌توانید شغلی متناسب با خواسته‌هایتان بیابید. اگر بدانید هر شغلی برای چه تیپ شخصیتی مناسب‌تر است دنبال همان راه خواهید رفت. عاشق شغلتان می‌شوید و آنچه می‌خواهید را دریافت می‌کنید.

 

5- راه‌هایی برای قانع کردن می‌یابید

مهارت‌های ارتباطی با درک تیپ‌های شخصیتی ارتقا پیدا می‌کند. می‌آموزید که برای ارتباط تنها یک کلید ندارید. نباید برای باز کردن همه قفل‌ها از یک کلید استفاده کنید.
اگر فروشنده باشید بهتر و بیشتر خواهید فروخت و اگر خریدارید می‌توانید بدانید با کدام ترفندها می‌خواهند چیزی را به شما بفروشند.

 

6- راه سوءاستفاده را می‌بندید

هر تیپ شخصیتی نقطه‌ای آسیب‌پذیر دارد. آگاهانه یا ناخودآگاه ممکن است دیگران از جنبه‌های مثبت و منفی شخصیت ما برای پیشبرد اهداف‌شان استفاده کنند. اگر تیپ شخصیتی خود را بشناسید به نقاط ضعف و قدرت آن هم مسلط می‌شوید. شاید نتوانید تیپ خود را تغییر دهید اما نمی‌گذارید کسی از شما و شخصیت‌تان سوءاستفاده کند.

 

چند تیپ شخصیتی داریم؟

 

قاعده‌های مختلفی برای دسته‌بندی تیپ‌های شخصیتی وجود دارد. همان‌طور که در علوم انسانی هیچ چیز قطعیت کامل ندارد؛ موضوع تیپ‌های شخصیتی هم می‌تواند با شکل‌های مختلف دسته‌بندی شود. آنچه در ادامه برایتان آورده‌ایم در واقع الگوی ساده‌ای است که به شما کمک می‌کند با این مبحث با سهولت بیشتری آشنا شوید. چهار تیپ شخصیتی مهم که می‌تواند برای حصول اهداف به کمک‌تان بیاید را در اینجا آورده‌ایم.

 تیپ های شخصیتی

1تیپ شخصیتی مدیر

ابتدا باید بگوییم تیپ شخصیتی مدیر به معنای آن نیست که تنها مدیران این شخصیت را دارند. راننده تاکسی، پدرتان و یا یک استاد دانشگاه هم می‌تواند اینگونه باشد.
این تیپ شخصیتی سعی می‌کند همه چیز را کنترل کند. از موضع بالا صحبت می‌کند و دوست دارد برای حفظ موضع خود فداکاری کند. از اینکه به او توضیح داده شود و بتواند از دیگران گزارش کار دریافت کند خوشحال می‌شود. مدیران دوست دارند با مدیران دیگر کار و گفتگو کنند. از حل مشکلات دیگران لذت می‌برند و دوست دارند در کارها پادرمیانی کنند. حس مالکیت چیزی است که در طلب آن هستند.
در گفتگو معمولا به جایگاه اجتماعی و یا شغلی‌شان اشاره می‌کنند. در مواجه با تیپ مدیر باید به اون نشان بدهیم که ما جایگاه و موضع او را درک کرده‌ایم. در مواجه با خواسته‌های او صبور باشیم و او را در جریان مشکلات و موانع کارها قرار دهیم. می‌توانیم از حس فداکاری او کمک بگیریم و بخواهیم تا در پیشبرد کار به ما کمک کند.

 

2تیپ شخصیتی احساسی

آنچه با احساس سر و کار دارد، بسیار لطیف و دوست‌داشتنی است. احساسی‌ها بی‌ریا، مهربان و سازگار هستند. اگر میز همکار احساسی‌تان برای مدت طولانی در بدترین قسمت شرکت باشد، او نه تنها اعتراضی نمی‌کند بلکه با سایرین هر روز مهربان‌تر می‌شود. آنها تا جایی محبت می‌کنند که حقوقشان پایمال و به احساسی که داشته‌اند بی توجهی نشود. اگر این نکته را از یاد ببرید، آنها را بسیار خشمگین و عصبانی خواهید کرد. اگر شما احساسی هستید به یاد داشته باشید که با دانش درباره تیپ شخصیتی‌تان می‌توانید از خودتان بیشتر مراقبت کنید تا از جنبه تیپ شخصیتی خود آسیب نبینید.

 

3تیپ شخصیتی متفکر

تا به حال شده با کسی صحبت کنید و به نظرتان برسد او قبلا به سوالاتش فکر و آنها را طبقه‌بندی کرده؟  پیش آمده وقتی با فردی در حال گفتگو هستید، با چشمانی جستجو‌گر مواجه شوید؟ این‌ها مشخصات فردی است که تیپ شخصیتی متفکر دارد.
متفکرها کم صحبت می‌کنند و بیشتر شنونده هستند. در ذهنشان همه چیز را تحلیل می‌کنند، دور اندیش و مقایسه‌گر هستند و معمولا تحت تاثیر جمع قرار نمی‌گیرند. متفکرها از بحث طولانی و توضیحات اضافه خسته می‌شوند و ممکن است گفتگو را ترک کنند.

 

4تیپ شخصیتی اجتماعی

آیا دوستی دارید که از بودن در جمع‌های دوستانه همیشه استقبال می‌کند؟ مثبت‌اندیش است و به جزییات خیلی نمی‌پردازند. شما با فردی که تیپ اجتماعی دارد برخورد کرده‌اید. اجتماعی‌ها پرحرف، اهل شوخی و بذله‌گو هستند. خلاف نظر جمع کاری نمی‌کنند و دیگران برای او مهم‌ترند.‌ با بقیه احساس نزدیکی و راحتی می‌کنند، و دوست دارند روند‌ها را تغییر بدهند. اجتماعی‌ها هم مانند احساسی‌ها باید مراقب ویژگی‌های خاص تیپ شخصیتی خود باشند.  

 

مهم‌ترین ویژگی‌های تیپ‌های شخصیتی در یک نگاه

انواع تیپ‌های شخصیتی مشخصات

تیپ شخصیتی مدیر

تیپ شخصیتی متفکر

فداکار است، زیاد شوخی نمی‌کنند، از موضع بالا صحبت می‌کند، می‌خواهد برایش توضیح بدهید، احساس مالکیت دارد، گاهی رفتار تهدید کننده دارد، دوست دارد پادرمیانی کند، با مدیرها صحبت می‌کند

تیپ شخصیتی احساسی

تیپ شخصیتی احساسی

بی‌ریا، مهربان و کم توقع است، آماده فداکاری است، صبور و آرام و فداکار است، روابط بسیار نزدیک با خانواده دارند، تنها اگر به احساسش بی‌توجی بشود عصبانی خواهد شد

تیپ شخصیتی متفکر

تیپ شخصیتی متفکر

کم صحبت می‌کند، تحلیل‌گر است، نگاه جستجوگر دارد، به سوالات او باید منظم پاسخ بدهیم، دوراندیش است و مقایسه‌گر، تحت تاثیر جمع قرار نمی‌گیرد، مشکوک است، خیلی دقیق است

تیپ شخصیتی اجتماعی

تیپ شخصیتی اجتماعی

پر حرف، اهل شوخی و بذله‌گویی است، خلاف نظر جمع کاری نمی‌کند، دیگران برای او مهم‌ترند، مثبت‌اندیش است، ممکن است فراموش‌کار باشد، به جزییات توجه زیادی ندارد، با همه احساس نزدیکی و راحتی می‌کند.

 

نکاتی برای یادآوری

در نهایت این نکات را به عنوان چکیده‌ای از این مطلب به‌یاد بسپارید.

  • رفتار انسان‌ها می‌تواند یک طیف باشد و در موقعیت‌های گوناگون تیپ‌های مختلف داشته باشند.
  • به‌یاد داشته باشید که نباید با درک تیپ‌های شخصیتی به خود و دیگران برچسب بزنیم.
  • برای ارتباط موثر نمی‌توان تنها از یک روش استفاده کرد.
  • بدانیم و آگاه باشیم که ارتباط و شکل رفتار انسان‌ها با ما یکسان نیست، پس نباید حرص بخوریم و از رفتارها آزرده خاطر شویم.
  • با کمی تمرین می‌توانیم یاد بگیریم تیپ شخصیتی‌مان را به فراخور شرایط تغییر دهیم و خوش‌تیپ‌ترین شخصیت را داشته باشیم.

مطلب فوق توسط نیوشا امینیان، در کلاس تیپ‌های شخصیتی آقای بهنام اسلمی گردآوری شده است.

 

آیا شما هم مایل به شرکت یا برگزاری کلاس‌های تیپ‌های شخصیتی هستید؟ دوست دارید در حیطه‌ی کاری خود مثال‌های متنوعی از آن را ببینید و تمرین‌هایی را به‌صورت گروهی تجربه کنید؟ شرکت همورا اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه‌ی تیپ‌های شخصیتی و رفتارهای سازمانی کرده است.

در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این کلاس‌ها هستید از طریق شماره تلفن 44264134 021، به ما اطلاع دهید و یا فرم تماس را تکمیل نمایید تا به سرعت با شما تماس بگیریم.

 

ساسان سلوتی

مشاور و مدیر «منتوریکس» شرکت همورا
دانش آموخته اقتصاد، MBA و DBA، سال‎ها تجربه در فروش و بازاریابی، خالق کتاب «بیابان‏گردی در ایران»، علاقه‎مند به طبیعت و غواصی

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ
از دو دهه پیش تا کنون، دیجیتال مارکتینگ با تکنیک‌، ابزارها و مفاهیم گسترده‌اش توانسته در جهان صنعت و تجارت تغییرات گسترده‌ای ایجاد کند. اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا به دنبال حرفه‌ای پایدار و درآمدزا می...
اطلاعات بیشتر
دوره آموزشی رفتار سازمانی به صورت کاربردی
مثل سازمانی پیشرو فکر کنید و با تکیه بر رفتار سازمانی حرفه‎ای‎ها‎ را دور یک میز جمع کنید. سازمان و میزتان محیاست؟ پرسنل حرفه‎ای، مسلط به دانش رفتار سازمانی را از ما بخواهید.
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نگار رمضان زاده
1400/07/25 16:25
سلام خوب بود
پاسخ دهید...
فاطمه شاطری
1397/06/08 17:04
سلام دسته بندی جالبی از انواع تیپهای شخصیتی عنوان شده بود .مطلب عالی بود .ای کاش یک کانال تلگرامی هم دراین زمینه داشتید ویا اگر دارید معرفی کنید ونکات ریز تر را که هر تیپ شخصیتی باید رعایت کند را توضیح دهید .چون افرادی امثال من که هم شاغلیم وهم علاقمند قادر به شرکت در کلاس حضوری نیستیم.متشکرم
پاسخ دهید...
همورا- نیوشا امینیان
1397/06/10 17:20
با سلام
با سپاس از لطف و توجه شما همورا در وبلاگ، ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی‎‌اش موضوعات جالب و نو را برای مخاطبان قرار می‌دهد. برخی از آنها به این مطلب مرتبط هستند و برخی به موضوعات دیگر می‌پردارند.
معمولا کلاس‌های آموزشی همورا با نظر گرفتن ساعات کاری شاغلین برقرار می‌شود و اگر مایل به حضور در کلاس‌ها باشید می‌توانیم برای زمان برگزاری با شما هماهنگ کنیم.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)