22
مهر
1392
بهنام اسلمی
بهنام اسلمی
بهینه‌سازی سایت:

همه چیز درباره متای توضیحات سایت

26 رای    میانگین 4.7 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

متای توضیحات یا همان Meta Description یکی از مهمترین عوامل در بالابردن رنکینگ سایت‌ها و SEO نمودن آن‌ها می‌باشد. متای توضیحات قسمتی از کدهای HTML است که توضیحی در خصوص محتوای صفحه وب سایت ارایه می‌دهد. این توضیحات معمولاً در نتیجه جستجوی موتورهای جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود تا کاربر را برای انتخاب مناسب صفحه‌ای که به دنبال آن است راهنمایی نماید.

متای توضیحات چیست؟

متای توضیحات تگی است در HTML که در بخش Head آورده می‌شود و توضیحات خلاصه‌ای در خصوص آن صفحه را دربر می‌گیرد. نمونه از این تگ در ادامه آمده است:

meta name="description" content="توضیحی در خصوص صفحه" />

 

این متا در صفحه وب سایت شما به نمایش عموم گذاشته نمی‌شود. مگر اینکه در سورس صفحه به دنبال آن باشید. برای مثال، بر روی فضایی خالی در این صفحه دکمه سمت راست ماوس را کلیک نمایید، سپس View Page Source (این عبارت در مرورگرهای مختلف متفاوت است) را انتخاب نمایید. حال که به سورس HTML آن صفحه دسترسی دارید، در خطوط اولیه حداکثر  در ده خط اول، می‌توان این تگ را مشاهده نمود.

 

متای توضیحات چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای متای توضیحات در ارتقای رنکینگ سایت‌ها در موتورهای جستجو می‌باشد. به عبارت دیگر در SEO شدن سایت نقش بسزایی دارد. بدین ترتیب که گوگل با مطالعه متای توضیحات، سایت شما را فهرست بندی کرده و سعی می‌کند صفحه مربوطه را با کلمات نوشته شده در این تگ ارزشگذاری نماید.
اما نقش اصلی متای توضیحات در افزایش click-through rate می‌باشد. به این معنا که متای توضیحات می‌تواند نرخ کلیک شدن سایت در نتایج جستجو را افزایش دهد. اما چگونه؟ اگر جستجویی را در یکی از موتورهای جستجو انجام دهید، در صفحات نتایج موتورهای جستجو  (SERPs یا Search Engine Result Pages) لیستی از صفحات نشان داده می‌شود که ضمن نمایش تیتر یا عنوان، متونی نیز در زیر آن نوشته می‌شود. این متون معمولاْ از همان متای توضیحات آورده می‌شوند.

متای توضیحات
به بیان دیگر، متای توضیحات حتی اگر برای جایگاه سایت شما در نتایج جستجو مهم نباشد، اما قطعاْ برای جذب کاربران جهت کلیک نمودن روی لینک شما در نتایج جستجو اهمیت بسیاری دارد. در واقع شما وقتی کلمه و ترکیبی از کلمات را در موتور جستجویی مانند گوگل جستجو می‌کنید، یکسری نتایجی آورده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها توضیحاتی است که در عنوان لینک نوشته است. حال نکته‌ای که وجود دارد آن است که هر چقدر این توضیحات جذاب‌تر، به کلمات جستجو شده مرتبط‌تر باشد و نهایتاً به محتوای صفحه وب سایت شما نزدیک‌تر و آن را به خوبی تشریح کرده باشد آنگاه احتمال کلیک شدن آن نسبت به سایر نتایج، بالا می‌رود. خیلی خلاصه و مفید آنکه این توضیحات اگر دلخواه جستجو کننده باشد ممکن است کلیک شود.

 

طول متای توضیحات چه محدودیتی دارد؟

اظهار نظرهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد. اما اکثراْ حداقل ۷۰ کاراکتر را برای متای توضیحات ضروری می‌دانند. در WebMaster Tools که توسط گوگل به عنوان ابزاری مناسب جهت ارتقا رنکینگ سایت وجود دارد، صفحاتی که کمتر از ۷۰ کاراکتر دارد را صفحات نامناسب می‌داند. همچنین توصیه شده که در بهترین شرایط طول متای توضیحات باید بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر باشد. بنابراین بیش از ۱۶۰ کاراکتر معمولاْ پیشنهاد نمی‌شود. با این حال تجربه و تحقیق برخی نشان داده است که این تعداد تا ۲۵۶ کاراکتر توسط گوگل قابل قبول است.

ممکن است سئوال شود که بالاخره طول متای توضیحات چقدر باشد؟‌ به همین منظور تقسیم بندی زیر که با مطالعه و بیشتر به واسطه تجربه کسب شده است را به اطلاع می‌رساند:

  • با طول صفر یعنی بدون متای توضیحات
    این حالت برای سایت‌های پربازدید و یا پر محصول که تعداد صفحات بسیاری دارد پیشنهاد می‌شود. در این حالت، با توجه به بزرگی و ترافیک سایت، فهرست بندی مطالب و محتوای سایت را به طور کامل به گوگل و یا سایر موتورهای جستجو می‌سپارید. همچنین در این حالت، متن توضیحی که در زیر لینک سایت و در نتیجه جستجو ظاهر می‌شود به انتخاب گوگل خواهد بود که یا اولین جملات آن صفحه و یا بر حسب کلمه کلیدی جستجو شده، متونی از آن صفحه را به نمایش عموم می‌گذارد. با سر زدن به این نوع از وب سایت‌ها متوجه می‌شوید که مدیران اینگونه سایت‌ها توجه‌ای به متای توضیحات ندارند و تلاش خود را برای ارتقا سئو در جبهه‌های دیگر دنبال می‌کنند.
  • با طول حداقل ۷۰ کاراکتر
    این حالت برای صفحات یا سایت‌هایی پیشنهاد می‌شود که یا متن کوتاهی دارند و یا کلمات کلیدی زیادی را در بر ندارند و یا اینکه مدیران سایت از متای توضیحاتی که می‌نویسند مطمئن نیستند. گوگل در این حالت ضمن مرور متای توضیحات به متن صفحه هم مراجعه کرده و خود تصمیم می‌گیرد که کدام یک از متای توضیحات یا قسمتی از متن صفحه را در نتایج جستجو نمایش دهد و به کدام یک اهمیت بیشتری بدهد (این چیزیه که من خیلی دوست دارم) اما این حالت شاید همراه با ریسک نیز باشد؛ بنابراین اگر با اجرای این حالت به نتیجه نرسیدید و تصمیمات گوگل باعث شد تا نرخ کلیک خوردن سایت شما کاهش یابد و یا تغییر نکند به سراغ حالت بعدی بروید.
  • با طول ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر
    این طول همان چیزی است که در گذشته اکثراْ آن‌را پیشنهاد می‌کردند. اما گوگل اخیرا تصمیم‎های جدیدی را اتخاذ کرده است و برنامه‎های برای نمایش متاهای طولانی‌تر دارد.
  • با طول بیش از ۱۶۰ تا ۲۵۶ کاراکتر
    همانطور که قبلاً نیز اشاره شد گوگل این مقدار طول را متوجه شده و در نتایج جستجو قسمتی از آن را (بنا به کلمه سرچ شده) نمایش می‌دهد.
  • با طول بیش از ۲۵۶ کاراکتر
    گوگل اخیرا تصمیم گرفته برای بالا بردن جلب رضایت کاربران، حفظ فضای عادلانه در دنیای وب‌سایت‌ها و ایجاد فضای رقابتی جدید، طول متای توضیحات مطالب را افزایش دهد. در صورتی که مایل هستید بیشتر درباره این تغییر بدانید از شما دعوت می‌کنیم تا مطلب «متای توضیحات و تغییرات در محدودیت کاراکتر» را مطالعه بفرمایید.

 

متای توضیحات را چگونه بنویسیم؟

هنر نوشتن متای توضیحات
بله، نوشتن متای توضیحات یک هنر است. اما چرا؟ برای نوشتن متای توضیحات باید کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. جای دیگران فکر کنید. به این معنا که فکر کنید دیگران معمولاْ چه چیزی را در گوگل سرچ می‌کنند و بعد از آن، سرچ‌کننده‌ها با دیدن چه توضیحاتی ممکن است که روی لینک سایت شما کلیک کنند. به سراغ نمونه‌های موفق رفته و با دیگران مشورت نمایید.
  2. جملاتی بنویسید که خوانا، قابل فهم و جذاب باشد و بهتر است تمام اطلاعات جزیی را در خود جای دهد. متای توضیحات باید کلمات کلیدی مورد نظر شما را در بر داشته و به متن صفحه مرتبط باشد. بدین معنا که فرد با خواندن متای توضیحات، کلیاتی از مطالب صفحه سایت دستگیرش شود.
  3. جملات متای توضیحات نباید در صفحات سایت شما تکراری باشد. یونیک بودن و منحصر به فرد بودن جملات در سایت شما مهم است. در واقع هیچ دو صفحه‌ای نباید دارای متای یکسانی باشند.
  4. دائماً نتایج جستجو و تغییرات جایگاه خود در موتورهای جستجو را مانیتور کرده، تست‌هایی را انجام داده و تغییرات لازم را بر روی متای توضیحات اعمال نمایید. ارتقا کیفیت متای توضیحات قطعاً باعث افزایش شانس سایت شما جهت کلیک شدن و نهایتاً افزایش ترافیک آن می‌شود.

امیدوارم متاهای خوبی را برای سایتتان انتخاب کنید. در صورتی که مایل بودید درباره متای توضیحات و شیوه نگارش آن که یکی از بخش‌های آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ است اطلاعات جامعی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم در «کارگاه آموزش دیجیتال مارکتینگ» شرکت بفرمایید. 

همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ داشتید از شما دعوت می‎کنیم از «خدمات مشاوره‎ای همورا» بهره‎مند شوید.

بهنام اسلمی

بنیان‌گذار شرکت همورا و مدیرعامل کنونی این شرکت است.
از سال ۱۳۸۰ برنامه‌نویسی را شروع و به تحول و توسعه سازمانی علاقه دارد. (رزومه رسمی)

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
نکات مهم در سئو و ارتقای رتبه سایت
آیا می‌دانید رعایت کردن چه نکاتی باعث ارتقای سایت شما در گوگل می‌شود؟ اصول اولیه و مهم در سئو چیست؟ نقش رقبا و محتوای سایت در ارتقای آن چقدر است؟ در ادامه یک دسته‌بندی ساده از نکاتی مفید که می‌تواند در رنکینگ س...
اطلاعات بیشتر
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ
از دو دهه پیش تا کنون، دیجیتال مارکتینگ با تکنیک‌، ابزارها و مفاهیم گسترده‌اش توانسته در جهان صنعت و تجارت تغییرات گسترده‌ای ایجاد کند. اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا به دنبال حرفه‌ای پایدار و درآمدزا می...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
رادفر
1396/08/16 13:18
خوب بود . ممنون
پاسخ دهید...
همورا- نیوشا امینیان
1396/08/16 16:18
سلام و عرض ادب
ممنون از توجه شما.
سونیا
1392/07/23 12:29
خیلی خوب بود.
مرسی
پاسخ دهید...
علی شجاعی
1392/07/23 11:30
يک توصيه هم من داشتم:
سعي نکنيد با قراردادن کلمات کليدي متعدد موتورهاي جستجو رو گول بزنيد. همونطور که بهنام هم در بخش آخر، "هنر نوشتن متای توضیحات"، توضيح داده از جملات مفهوم، مرتبط و داراي تعدادي از کلمات کليدي اصلي استفاده کنيد.
پاسخ دهید...
محسن فاتحی
1392/07/22 22:12
مرسی که خیلی خوب این مساله توضیح دادی.
یک مثال هم میزدی
پاسخ دهید...
ساسان
1392/07/22 21:28
خیلی خوب بود.
پاسخ دهید...
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)