2
اردیبهشت
1396
محتوای همورا
محتوای همورا
 

5 گام برای رسیدن به اینفوگرافیک

1 رای    میانگین 5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

اگر دنبال راهکارهای جدید و موثر در تولید محتوا هستید، نباید سهم نفوذ اینفوگرافیک را در دنیای پیش‌رو نادیده گرفت. اینفوگرافیک با استفاده از هنر، دانش و خلاقیت می‌تواند مرز بین محتوای سایت شما و دیگر رقبایتان را ترسیم کند. در این مطلب تلاش کردیم تا در 5 مرحله، با طرح مثال‌های کاربردی شیوه‌ی طراحی، انتخاب و بکارگیری اینفوگرافیک را شرح دهیم.

اینفوگرافیک از آغاز تا امروز

اینفوگرافیک راهی برای ساده کردن انتقال دانش یا اطلاعات پیچیده است به نوعی که مخاطب بتواند با صرف زمان اندکی اطلاعات کافی و مورد نیاز را بیابد. شاید بتوان تولد «اینفوگرافیک» را به بیش از 30 هزار سال پیش که انسان اولیه با رسم تصاویری بر دیواره غارها در صدد ارائه تصویری از وقایع و حوادث بوده است، نسبت داد. پس از آن نیز اگر مطابق با برخی از نظرات باستان‌شناسی اختراع خط را آغاز دوران تمدن بدانیم، اینفوگرافیک در خط هیروگلیف مصری هم خودش را برای بهبود ارتباطات به بشر معرفی کرده است.

در دوران پس از میلاد، داوینچی نیز برای انتقال برخی از مفاهیم و ثبت دانش‌هایی که به دست می‌آورد از اینفوگرافیک بهره برده است. اما در سال 1786 میلادی این ویلیام پلی‌فر بود که با بهره بردن از نمودارها که جزئی از اینفوگرافیک هستند، توانست مطالب خود را به شیوه‌ای نوین ارائه دهد و برای مخاطبان راهی جدید در درک مطالب بسازد. تقریبا یک قرن پس از او یک پرستار انگلیسی با بهره بردن از اینفوگرافیکی که تصویر آن در ادامه آمده است توانست ملکه ویکتوریا را مجاب کند که بیمارستان‌های ارتش نیاز به بهبود دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

اینفوگرافیاینفوگرافیکی که ملکه انگلیس را برای ساختن بیمارستان مجاب کرد

در قرن حاضر نیز با پیشرفت تکنولوژی اینفوگرافیک راه و تجربیات جدیدی را طی می‌کند و روند آن رو به توسعه و بهبود است. امروزه اینفوگرافیک‌ها به یاری اقتصاد، پزشکی، حمل و نقل، آموزش، بازرگانی، تجارت، تبلیغات و بسیاری دیگر از علوم آمده‌اند و توانسته‌اند راه‌کارهای ساده، مفید و قابل درکی را برای مخاطبان بسازند و تأثیر بسزایی در نشر دانش‌های پیش‌رو داشته باشند.

 

چگونه در 5 گام صاحب یک اینفوگرافیک شویم؟

خب حالا اگر دوست دارید که صاحب یک اینفوگرافیک باشید و حرفه یا دانش‌تان را به دیگران نشان بدهید و یا دستاوردهای علمی خود را به شیوه‌ای ساده اما شگفت‌انگیز در برابر دیدگان مخاطبانتان بگذارید، برای شما داشتن یک اینفوگرافیک را در 5 مرحله خلاصه کرده‌ایم.

 

گام اول: انتخاب داستان

داستان شما چیست؟ اینجا سخت‌ترین قسمت کار است. باید بدانید برای چه می‌خواهید اینفوگرافیک بسازید که خود شبیه یک کشف بزرگ است. شاید بتوان با دسته‌بندی کلی اطلاعات، دو راه‌حل برای انتخاب داستان‌تان داشته باشید:

  1. ارائه اطلاعات
    شما اطلاعاتی دارید و می‌خواهید بر مبنای آن داستانی را تعریف کنید، در این حالت ضروری است تا بر مبنای داده‌ها داستان را پیش ببرید. این مورد بیشتر در مواردی توصیه می‌شود که شما اطلاعات بسیار نابی دارید و یا اینکه جزئی از یک تیم علمی هستید و می‌خواهید دستاوردهای خود را ارائه دهید.
    در اینجا می‌توانید نمونه‌ای از این اینفوگرافیک را که مربوط به دستاوردها درباره تلاش و مبارزه در برابر بیماری مالاریا است را مشاهده کنید.

  2. طرح سوال یا مشکل
    شما سوال یا مشکلی را می‌خواهید از طریق اینفوگرافیک معرفی کنید. این روش زمانی توصیه می‌شود که شما بتوانید خودتان را در جای خواننده قرار بدهید و خواننده هم بتواند با شما همراه شود. برای مثال تجربه اینکه چگونه زندگی بهتری می‌توانیم داشته باشیم و یا چگونه از ابتلا به یک بیماری مزمن رهایی پیدا کنیم می‌تواند ایده خوبی برای داستان یک اینفوگرافیک باشد. در واقع این داستان‌ها شامل چیزهایی است که دیگران نیز مانند شما درگیر آن هستند. برای مثال در وب‌سایت خانواده آنلاین یک اینفوگرافیک حاوی نکاتی درباره استفاده از کفش‌ها قرار داده شده است. این اینفوگرافیک می‌تواند به سوالات متداول بسیاری پاسخ دهد.

ترفند‌های اقتصادیانتخاب داستان، اولین گام 

گام دوم: انتخاب یک سبک از اینفوگرافیک

حالا داستان‌تان را انتخاب کردید و موقع یافتن اینفوگرافیک مناسب است. حتما فکر می‌کنید نمونه‌های بسیاری از اینفوگرافیک وجود دارد و حسابی سردرگم خواهید بود. اما باید بدانید، ما به طور کلی می‌توانیم اینفوگرافیک‌ها را به 10 دسته تقسیم کنیم و نمونه‌ای که نیاز داریم را از بین آنها بیابیم. این 10 دسته به شرح زیر هستند:

  1. اینفوگرافیک‌های آماری یا Statistical Infographics:

    به وسیله گراف، جدول و لیست اطلاعاتی را در اختیار مخاطب می‌گذارد. تصویر زیر نمونه‌ای از این اینفوگرافیک است که آمار هدر رفتن غذا در آمریکا را نشان می‌دهد.

    اینفوگرافی هدر رفتن غذانمونه اینفوگرافیک آماری

  2. اینفوگرافیک‌ها با سیر زمان یا Timeline Infographics:

    این اینفوگرافیک‌ها را احتمالا در کتاب‌های تاریخی زیاد دیده‌اید، برای نشان دادن سیر تحول سلسله‌ها و امپراطوری‌های بزرگ از این قبیل اینفوگرافیک‌ها می‌توان استفاده کرد. روند پروژه یا اتفاق‌ها در طول یک دوره زمانی با این اینفوگرافیک قابل نمایش است. برای مثال تصویری که در ادامه آمده بخشی از یک اینفوگرافیک است که برای نمایش حالات گوناگون کره ماه در یک دوره زمانی آماده شده.

    سیر تحول فونت نوشتارینمونه اینفوگرافیک دارای سیر زمانی

  3. اینفوگرافیک‌های پروسه‌ یا Process Infographics:

    به وسیله این نوع از اینفوگرافیک‌ها می‌توان چرخه انجام کار یا خط تولید یک کالا را نشان داد. اینفوگرافیک پروسه‌ها قابلیت آموزشی دارد و می‌توان با آن یک راهنما ساخت. تصویر زیر اینفوگرافیکی با همین ماهیت است. این تصویر با کمک اشکالی ساده، چگونگی و پروسه خرید آنلاین را نشان می‌دهد.

    اینفوگرافیاینفوگرافیک برای نشان دادن مراحل یک پروژه

     

  4. اینفوگرافیک‌ها برای ارائه‌ی اطلاعات یا Informational Infographics:

    این‌ها بیشتر به‌صورت یک پوستر ارائه می‌شوند. معمولا اطلاعات کوتاهی می‌دهند و بیشتر شامل تیترها هستند. در ادامه پوستری را آورده‌ایم که شرکت سام‌سونگ برای ترغیب مردم به درختکاری آماده کرده. این پوستر به صورت خلاصه اطلاعاتی را در زمینه اهمیت موضوع ارائه می‌کند.

    درختکاریاینفوگرافیک برای ارائه اطلاعات

  5. اینفوگرافیک‌های جغرافیایی یا Geographic Infographics:

    عمدتا با کمک نقشه‌ها این اینفوگرافیک‌ها تولید می‌شوند و برپایه‌ی دانش یا اطلاعات جغرافیایی هستند. برای نمونه اینفوگرافیکی که توسط نشنال‌جئوگرافی برای نشان دادن چگونگی پراکندگی گل‌ها در خشکی‌های جهان آماده شده است را آورده‌ایم.

    گلاینفوگرافیک با مولفه‌‌های جغرافیایی

  6. اینفوگرافیک‌های مقایسه‌ای، مقابله‌ای یا Compare/Contrast Infographics:

    اطلاعاتی را با هم مقایسه می‌کند و یا آنها را به صورت لیست یا جدول در مقابل هم قرار می‌دهد. برای مثال اینفوگرافیکی که در ادامه آمده شیوه استفاده از شبکه‌های مجازی را بین بزرگ‌سالان و نوجوانان مقایسه کرده است.

    شبکه‌های اجتماعیاینفوگرافیک برای مقایسه
     

  7. اینفوگرافیک‌های سلسله مراتبی یا Hierarchical Infographics:

    نشان دهنده یک چارت با سطوح مختلف است و سلسه مراتب را نشان می‌دهد. این اینفوگرافیک‌‌ها معمولا دانش گسترده‌ای را در یک تصویر به‌صورت جامع جمع می‌کنند. برای مثال هرم نیازهای مازلو را در این تصویر آورده‌ایم که با توجه به نیازهای امروزه بشر به روز شده است.

    هرم نیازهای مازلو اینفوگرافیک دارای سلسله مراتب

  8. اینفوگرافیک‌ها بر مبنای تحقیقات یا Research-based Infographics:

    این اینفوگرافیک شبیه به اینفوگرافیک‌های آماری است با این تفاوت که بیشتر بر مبنای تحقیقات است. ممکن است اطلاعات ارائه شده در این اینفوگرافیک‌ها خود آغاز تحقیقی باشد که پیش از این وجود نداشته یا رابطه‌ای را بررسی کند که قبلا به آن پرداخته نشده است. تصویری که در ادامه آمده مثالی از این مورد می‌باشد. این اینفوگرافیک درباره چشم‌های انسان اطلاعاتی را می‌دهد. این اطلاعات طی سال‌ها تحقیق بدست آمده و می‌تواند راه‌گشای تحقیقات بعدی هم باشد.

    چشم‌های انسان اینفوگرافیک برای نشان دادن نتایج تحقیقات

  9. اینفوگرافیک‌های تعاملی Interactive Infographics:

    این قبیل اینفوگرافیک‌ها در محیط وب هستند و کاربر می‌تواند انتخاب کند که در کجای آن را نگاه کند. نمونه این اینفوگرافیک را در ابتدای متن درباره اقدامات علیه بیماری مالاریا دیده‌اید.

    نمونه‌ای دیگر از همین نوع اینجا قابل رویت است. این اینفوگرافیک اطلاعاتی درباره غول‌های بزرگ تکنولوژی مانند یاهو یا گوگل ارائه می‌دهد. در این شکل از اینفوگرافیک بازدید کننده، برمبنای اطلاعاتی که لازم دارد روی قسمت‌های مختلف کلیک می‌کند.

     

  10. اینفوگرافیک‌های ابرکلمه‌ای یا Word cloud Infographics:

    حجمی از کلمات که به‌صورت بسیار نزدیک و با پیوستگی زیاد قرار می‌گیرند تا یک مفهموم کلی را نشان بدهند. در ادامه نمونه‌ای از این مورد هم آمده که به صورت اینفوگرافیک کلیدواژه‌‌هایی که در سئو تأثیر گذارند را در کنار یکدیگر آورده است.

    seoاینفوگرافیک ابر کلمه‌ای

گام سوم: بهبود اطلاعات

آیا در مرحله قبل اینفوگرافیک مورد نظر خود را پیدا کرده‌اید؟ حالا وقت بالا بردن اطلاعات مرتبط با داستان خودتان است. برای این کار هم ما به شما سه راهکار پیشنهاد می‌کنیم:

  • به معلومات، دانش‌ها و تجربیاتی که به مرور زمان اندوخته‌اید رجوع کنید.

  • از اطلاعات دست اولی که خود یا شرکت‌تان به آن دست یافته‌اید بهره ببرید.

  • از بانک‌های اطلاعات جهانی، کتاب‌خانه‌ها و منابع دیگر استفاده کنید تا داستان شما پربارتر از سایرین باشد.

 

گام چهارم: طراحی اینفوگرافیک

شما داستان‌تان را دارید، می‌دانید که چه شکل از اینفوگرافیک برای شما کاربرد دارد و اطلاعاتی که به داستان شما مربوط بوده را هم بدست آورده‌اید. دیگر وقت آن است که همه این‌ها را با هم ترکیب کنید.

باید بدانید که این ترکیب کاری بس دشوار است و به سادگی و با چند کلیک نمی‌توان صاحب یک اینفوگرافیک شد. اما در دنیای وب آموزش‌ها، نمونه‌ها و وب‌سایت‌هایی وجود دارد که می‌توانند برای تسهیل کار، به یاری شما بشتابند.

در این کار توجه به نمودارها، فونت، رنگ و چیدمان مطالب بسیار حائز اهمیت است و نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد.

 

گام پنجم: نشر اینفوگرافیک

حالا وقت نشان دادن چیزی است که برایش بسیار زحمت کشیده‌اید. در واقع بیشتر اینفوگرافیک‌ها در مرحله قبلی تمام شده‌اند اما اگر شما برای مقاصد تجاری، اقتصادی و تبلیغاتی اینفوگرافیکی را ساخته‌اید، این کلیدی‌ترین گام برای شماست. برای این کار هم راه‌های گوناگونی دارید از جمله:

  • نشر آن در تمام کانال‌ها، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های آنلاین مرتبط

  • ارسال آن به وسیله ایمیل مارکتینگ

  • درخواست برای نشر آن (از مسئول تبلیغات شرکت‌تان تا سازمان‌هایی که کار تبلیغات را بر عهده دارند.)

 

 

کلام آخر

در ساخت اینفوگرافیک همواره برای هوش و درک مخاطب خود احترام قائل شوید و در نظر داشته باشید که رقابت در این حوزه رو به افزایش است. برای آخرین نمونه، اینفوگرافیکی درباره پشه مالاریا و میزان مرگ و میری که سالانه به واسطه آن اتفاق می‌افتد آورده شده که خلاقیت، اطلاعات کامل و نوآوری را به شیوه مطلوبی نشان می‌دهد.

پشه مالاریا

حالا این اینفوگرافیک را با اینفوگرافیکی که در ابتدای مطلب درباره مبارزه با مالاریا دیده‌اید مقایسه کنید. آیا شما هم فکر می‌کنید بتوانید اینفوگرافیک‌هایی بسازید که نو، قابل بررسی و مورد استفاده باشند؟

 

برخی از منابع:    

venngage.com/blog

en.wikipedia.org

nationalgeographic.com

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
هدیه همورا در هفته‌ی گردشگری
همورا به مناسبت گرامی‌داشت هفته‌ی گردشگری، هدایا و تخفیف‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است.
اطلاعات بیشتر
مفهوم نرخ تبدیل در گردشگری
نرخ تبدیل یکی از شاخص‌های بسیار جذاب برای ارزیابی عملکرد فرآیندها و منشا فکر، خلاقیت و تصمیم‌هایی است که می‌تواند به سودآوری یک شرکت بسیار کمک کند.
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)