6
بهمن
1393
محتوای همورا
محتوای همورا
 

چگونه ایمیل خوبی برای مارکتینگ داشته باشیم؟

7 رای    میانگین 3.5 از 5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
 

از جمله دغدغه‌های ارسال خبرنامه، تهیه‌ی یک ایمیل خوب و مناسب می‌باشد. در این راستا داشتن محتوای خوب، رعایت نکات فنی، گرافیکی و... از عواملی است که به موفقیت خبرنامه‌ی شما کمک می‌کند. در این مطلب تلاش نموده‌ایم، نکات و راهکارهایی مفید را در این زمینه ارائه نماییم.

در بازار رقابتی امروز، همه‌ی سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال معرفی هرچه بهتر محصولات و خدمات خود بوده و در این میان اینترنت به دلیل سرعت و سهولت دسترسی، هزینه‌ی پایین و اثربخشی زیاد، معمولاً جزء اولین انتخاب‌ها برای تبلیغات می‌باشد. اما با توجه به هجوم افراد برای فعالیت در دنیای مجازی، آنچه که در ماندگاری در این عرصه تاثیر بسزایی خواهد داشت، چگونگی ارائه مطالب، تهیه‌ی محتوایی سودمند و رعایت استاندارهایی می‌باشد که در راستای منافع خواننده شکل بگیرد. بدون شک مطالبی که بصورت جذاب، گیرا و همچنین به‌ دور از مشکلات فنی به مخاطب ارائه شود، او را مشتاق به مطالعه‌ی آن می‌نماید. بنابراین سیاست‌های طراحی خبرنامه و متون استفاده شده در آن باید با این دید شکل گرفته و احساس هم‌‌سویی با منافع را به خواننده القا نماید.
با توجه به اینکه یکی از خدمات شرکت همورا برگزاری کمپین‌های «ایمیل مارکتینگ» و همچنین «تولید محتوا» می‌باشد، در این مطلب سعی نموده‌ایم برخی از تجربیات حاصل از پروژه‌های انجام شده را با شما در میان بگذاریم.

1. موضوع ایمیل

اولین چیزی که مخاطب از ایمیل دریافتی مشاهده می‌نماید، موضوع ایمیل است. اگر موضوع ایمیل جذاب باشد، احتمال آنکه مخاطب علاقه به بازنمودن آن داشته باشد، افزایش یافته و بالعکس ممکن است فرد را از خواندن ایمیل منصرف نماید. خلاصه آنکه همین چند کلمه (موضوع) نقش به‌سزایی در سرنوشت تمام اقدامات صورت گرفته‌ در حوزه‌ی ایمیل مارکتینگ شما دارد. در انتخاب موضوع برای ایمیل‌هایتان، نکات زیر را در نظر بگیرید:

موضوع ایمیل خبرنامه

  1. 1-1. تکراری نباشد
    در خبرنامه‌هایتان از موضوعات تکراری استفاده نکرده و در عوض سعی نمایید موضوع، از تازگی و جذابیت برخوردار باشد. مخاطبان شما باهوش هستند و خواهند فهمید که شما چقدر برای انتخاب این موضوع زمان صرف کرده‌اید. به عنوان مثال «جشنواره تخفیف‌ها» و «دیدنی‌های دنیا»، به عنوان موضوعاتی تکراری محسوب می‌شوند.

  2. 1-2. غلو نشده باشد
    همیشه به مشتریان حقیقت را بگویید. صداقت و راستگویی شما، باعث پایداری روابط با مشتریان می‌شود.

  3. 1-3. خیلی کوتاه یا خیلی بلند نباشد
    مهم است که تعداد کلمات موضوع انتخابی نه آنقدر کوتاه باشد که پیام را به‌درستی منتقل نکند و نه آنقدر بلند که مخاطب از خواندن آن منصرف شود. به عنوان مثال «تخفیف» و «اگر می‌خواهید پولدار شوید، این ایمیل را با دقت بخوانید»، موضوعات نامناسبی هستند.

  4. 1-4. براحتی قابل خواندن باشد
    موضوع ایمیل باید طوری انتخاب گردد که پیچیده نبوده و مخاطب برای فهم آن زمان زیادی صرف نکرده و زحمت زیادی متحمل نشود.

  5. 1-5. ایجاد اشتیاق کند
    موضوع موردنظر باید برای مخاطب به‌گونه‌ای جذاب باشد که او را برای کلیک و خواندن ایمیل مشتاق نماید.

  6. 1-6. شخصی سازی شود
    مخاطبان با خواندن موضوعاتی که خطاب به آنها نوشته شده باشد، اشتیاق بیشتری برای باز نمودن ایمیل پیدا می‌کنند. اما تجربه‌ی همورا نشان داده است که استفاده‌ی نادرست و تکرار بیش از حد این موضوع باعث بی‌اعتمادی و نهایتاً افزایش Spam Complaint خواهد شد.

  7. 1-7. فارسی نوشته شود
    براساس تجربه‌ی همورا، بهتر است موضوع ایمیل به زبان فارسی نوشته شود تا برای مخاطب خوانا باشد.

  8. 1-8. مرتبط با محتوای ایمیل باشد
    موضوع انتخاب شده باید با محتوای ایمیل در ارتباط باشد تا مخاطب را متوجه موضوعات داخل ایمیل نماید. بی‌ربط بودن موضوع با متن، به خصوص در مواقعی که باعث احساس فریب در مشتری می‌گردد؛ می‌تواند به سرعت به کمپین ایمیل مارکتینگ شما آسیب برساند.

  9. 1-9. متنوع باشد
    در انتخاب موضوع ایمیل‌هایتان خلاقیت و تنوع به خرج دهید تا مخاطب همیشه برای دریافت، خواندن و باز کردن آنها هیجان و اشتیاق داشته باشد.

  10. 1-10. به سلیقه‌ی مخاطبان نزدیک باشد
    همیشه سلایق و علاقمندی‌های مشتریان خود را بشناسید و از آنها در انتخاب موضوع و محتوای ایمیل‌ها کمک بگیرید. چراکه بی‌شک این ایمیل‌ها تنها در جهت جلب نظر آنها طراحی و ارسال می‌شود. برای مثال با توجه به جامعه‌ی هدفتان نوشتن موضوع ایمیل می‌تواند رسمی و یا صمیمی باشد. هرچند که در این مورد خاص معمولاً ایمیل‌های صمیمانه طرفداران بیشتری دارد.

2. موارد فنی

ایمیل شما باید از لحاظ کدنویسی و بحث فنی مطابق با استانداردها بوده تا مخاطبان در خواندن و دسترسی به مطالب با مشکلی مواجه نشوند. بدیهی است عدم رعایت مسائل فنی، آنها را نسبت به دریافت مجدد خبرنامه‌ دچار تردید می‌نماید. برای این بخش می‌توان به موارد زیر توجه کرده و آنها را در طراحی ایمیل لحاظ نمود:

رعایت نکات فنی در طراحی خبرنامه

  1. 2-1. استاندارهای HTML
    شکی نیست که رعایت استاندارهای HTML از الزامات و ابتدایی‌ترین مسائلی است که باید در طراحی ایمیل در نظر گرفته شود.

  2. 2-2. نمایش صحیح در Deviceهای مختلف
    طبق آمار به دست ‌آمده از کمپین‌های ایمیل مارکتینگ طراحی شده توسط همورا، حدود 40% افراد ایمیل‌های خود را از طریق موبایل باز می‌نمایند. بنابراین لازم است توجه ویژه‌ای به این موضوع شده و طراحی مناسبی برای باز شدن ایمیل‌ها در Deviceهایی چون موبایل و تبلت در نظر گرفته شود.

  3. 2-3. امکان لغو عضویت
    همواره باید به مخاطبان حق انتخاب داد تا اگر تمایلی به دریافت خبرنامه‌ها ندارند، بتوانند به‌راحتی با کلیک بر روی یک گزینه‌، اشتراک خود را لغو نمایند. به حقوق مشتریان احترام گذاشته و امکان فوق را در دسترس و جلوی دید آنها قرار دهید. رعایت این اصل باعث کاهش میزان Spam Complaint می‌گردد.

  4. 2-4. درج شماره‌ی تلفن و آدرس
    حتماً شماره تماس و آدرس شرکت را در خبرنامه ذکر کرده تا مخاطب در هنگام تصمیم برای تماس، مجبور به مراجعه به سایت نباشد. ضمناً درج تلفن و آدرس باعث ایجاد هویت برای ایمیل ارسالی می‌گردد. به یاد داشته باشید باید تمامی موانع تردید، از سر راه مشتری برداشته شود.

  5. 2-5. نسخه آنلاین
    لینک نسخه‌ی آنلاین ایمیل خود را در خبرنامه قرار دهید تا خوانندگان به‌راحتی به منبع ایمیل روی اینترنت دسترسی داشته باشند؛ تا هم از معتبر بودن ایمیل مطمئن شده و هم بتوانند در صورت بروز مشکل، به‌راحتی در نسخه‌ی آنلاین آن را مشاهده نمایند. در واقع احتمال دیده نشدن حداقل گردد.

3. چیدمان و گرافیک

ظاهر و گرافیک ایمیل، بعد از باز نمودن ایمیل اولین چیزی است که به چشم می‌آید. بنابراین باید نقش مهم آن در جذب خواننده، نادیده گرفته نشود. موارد زیر به شما کمک می‌کند گرافیک بهتری داشته باشید:

  1. 3-1. تناسب با سلیقه‌ی خوانندگان
    هر خبرنامه هرچند در نظر شما جذاب و بر طبق اصول گرافیکی طراحی شده باشد اما اگر سلیقه و خواست خواننده در آن لحاظ نگردد، باعث عدم برقراری ارتباط آنها با خبرنامه‌های ارسالی می‌شود.

  2. 3-2. ایجاد اعتماد در مخاطب
    بهتر است خبرنامه طراحی مرتبی داشته، چیدمان آن ساده و به‌گونه‌ای باشد که خواننده به‌راحتی همه‌ی موارد را دیده و متوجه مضمون ایمیل گردد. اهمیت قائل شدن به شیوه‌ی دسترسی آسان در ایمیل باعث ایجاد اعتماد در مخاطب می‌شود.

  3. 3-3. اثرگذاری در مخاطب
    خواننده‌ی خبرنامه‌ باید با عکس‌ها، نوشتار و گرافیک جذابی روبرو شود تا با دیدن آنها نسبت به کلیک و نهایتاً خرید از شما علاقه‌مند گردد. فراموش نشود که کار زیاد و استفاده‌ از گرافیک پیچیده، تمرکز مخاطب را از محصولات و خدمات شما به شکل ظاهری تغییر داده و این موضوع برای تصمیم‌گیری در خرید خطرناک است. لذا تعادل و صرفاً استفاده از گرافیک در جهت معرفی بهتر باید در نظر گرفته شود.

4. مطلب

در نهایت همه‌ی کارهایی که برای جذابیت و ایجاد اشتیاق در خواننده انجام می‌دهید، انتخاب متن‌ها و جملاتی است که به خواننده اطلاعاتی مفید ارائه دهد تا او را از مطالعه‌ی این خبرنامه راضی نماید. برای آشنایی با استراتژی‌های اثرگذار در تولید محتوا، می‌توانید در دوره آموزشی بازاریابی محتوا در همورا، شرکت نمایید. در ادامه نیز این نکات را برای مطالب خود در نظر بگیرید:

تولید محتوای برای خبرنامه

  1. 4-1. بیان واضح خواسته‌هایتان به مشتری
    همیشه با مخاطبتان صادق باشید. او را سردرگم نکنید و در درک صحیح پیام‌ها اصل سادگی و وضوح را در نظر بگیرید. برای مثال اگر محصولی را معرفی می‌کنید که دوست دارید مشتری آن را از شما بخرد، با درج کلید مناسبی با عنوان «سفارش خرید کالا» درخواستتان را بطور شفاف اعلام نمایید. در واقع با درج کلماتی ساده، رنگ آمیزی خاص و اشکال مناسب تلاش نمایید تا مشتری نسبت به انجام خواسته‌ی شما علاقه‌مند گردد. یا اصطلاحاً از CTA (Call To Action) در ایمیل مارکتینگ نهایت استفاده را ببرید. ضمناً طبق تجربه‌ی همورا بهتر است در یک ایمیل با توجه به اولویت بالا بیش از 2 تا CTA وجود نداشته باشد.

  2. 4-2. دسته بندی و تنوع مطالب
    سعی کنید همیشه در متن خبرنامه‌ها، مطالب متنوع آموزشی و کاربردی را در اختیار خواننده قرار دهید تا او حس کند از خواندن این خبرنامه چیزی بدست آورده است. در کنار این مطالب، برخی محصولات شرکت را نیز معرفی و پرزنت نمایید. پیشنهاد می‌شود 70 درصد از مطالب ایمیل در خصوص موارد آموزشی و یا خواندنی باشد و تنها 30 درصد دیگر به معرفی مستقیم و غیر مستقیم محصولات و خدمات اختصاص یابد.

  3. 4-3. علائم نگارشی
    علائم نگارشی را در متن‌ها رعایت نمایید تا خواننده در خواندن آنها با مشکل مواجه نشده و به‌راحتی متوجه منظور مطلب بشود. ضمناً توجه به علائم نگارشی نشان‌دهنده‌ی نظم درونی سازمان شما بوده و در اعتماد به ایمیل تاثیرگذار است. در همین راستا شما را به مطالعه‌ی مطلب آموزشی «نشانه‌گذاری» در سایت دعوت می‌نماییم.

  4. 4-4. ارتباط دوطرفه
    تدابیری در ایمیل خود اختصاص دهید تا مشتری با شما در ارتباط باشد. مانند طرح یک سوال، مسابقه و... طبق بررسی‌های همورا، از آن زمان که در برخی خبرنامه‌ها مسابقه‌ای گنجانده شد، بازخوردهای بهتر و مخاطبان بیشتری را جذب نمود. همینطور اینکار یعنی ایجاد ارتباط دوطرفه، امکان Spam ایمیل‌ها را کاهش می‌دهد.

  5. 4-5. تناسب استفاده در فیلم، عکس و مطلب
    سعی شود در ایمیل‌ها به تناسب از متن، عکس و فیلم استفاده شود. با توجه به تجربه‌ی همورا ایمیل‌هایی که صرفاً عکس بوده و یا فقط به صورت متن می‌باشد، نتایج قابل قبولی نداشته است.

5. فیدبک و بهبود مستمر

نرم‌افزارهای ارسال ایمیل این قابلیت را دارند که بتوان ایمیل‌های ارسال شده‌ی قبلی را تحلیل نموده و شاخص‌ها را بررسی نمود. از این قابلیت استفاده نموده و با نتیجه‌گیری از آنها ایمیل‌های جدیدتان را طراحی و ارسال نمایید.

فیدبک خبرنامه

به بیان ساده‌تر نتایج حاصله از ایمیل‌های قبلی می‌توانند ملاکی برای تصمیم‌های موثر بعدی باشند. بنابراین با اعضای تیم فروش، مارکتینگ و مسئولین کمپین‌های ایمیل و تولید محتوا جلساتی را گذاشته و با طوفان فکری سعی در بهبود فعالیت خود نمایید.

 

سخن آخر

مطمئناً مطالب مطرح شده در این متن، شامل تمام نکات و موارد در زمینه‌ی تولید محتوای خبرنامه‌ها نمی‌باشد. بنابراین خواهشمند است اگر در زمینه‌ی فوق اطلاعات و تجربیاتی دارید با ما در میان بگذارید تا با اضافه نمودن به این متن با خوانندگان به اشتراک گذاشته شود.

این مطلب توسط تیم محتوای همورا گردآوری و تهیه شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت همورا مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

مطالب بر اساس تگ‌ها
مطالب برگزیده
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های تبلیغاتی مطلوب و حائز اهمیت در دنیای امروز محسوب می‌شود. این مهم، مانند هر ابزار تبلیغاتی دیگر، نیاز به تخصص و تجربه‌ی کافی دارد تا بتواند فروش شرکت شما را ارتقاء داده و توسعه دهد. همور...
اطلاعات بیشتر
دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ
از دو دهه پیش تا کنون، دیجیتال مارکتینگ با تکنیک‌، ابزارها و مفاهیم گسترده‌اش توانسته در جهان صنعت و تجارت تغییرات گسترده‌ای ایجاد کند. اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا به دنبال حرفه‌ای پایدار و درآمدزا می...
اطلاعات بیشتر
بحث و تبادل نظر
علی شجاعی
1393/12/03 12:40
بسیار جامع و خواندنی بود.
با سپاس؛
پاسخ دهید...
همورا
1393/12/05 23:27
ممنون از محبت‌ها و حمایت‌های شما.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
گر به صد منزل فراق افتد میان ما و دوست/ همچنانش در میان جان شیرین منزلست (سعدی)